بهداشت, پرستار در منزل, پرستار سالمند, پرستار کودک, تعطیلات, دسته بندی نشده, زخم بستر

سالمندان چه ورزشهای انجام بدهند؟

ورزش در سالمندان

پرستار سالمند در تهران

ورزش های مفید برای سالمندان

بهترین ورزش برای سالمندان، آنهایی است که افراد سالخورده را فعال و پرانرژِی نگه دارد! و همراه رقابتی سالم، کمترین میزان آسیب دیدگی را داشته باشد. شاید فکر کنید سن و سال بالای پدربزرگ و مادربزرگ های ما دیگر برای ورزش کردن فایده ای ندارد؟ اما حقیقت ماجرا این نیست! فعالیت های ورزشی بسیاری برای سالمندان وجود دارد که ناجی سلامت آنهاست و حتی می توانند به صورت مسابقه ای در آن شرکت کنند.

6 خاصیت مهم ورزش برای سالمندان

  • خطر چاقی و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.
  • استرس را کاهش و روحیه را بهبود می بخشد.
  • سطح کلسترول را پایین می آورد.
  • کاهش خطر افسردگی تعامل اجتماعی و احساس استقلال بیشتر میشود.
  • پیشگیری از پوکی استخوان می کند.
  • باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشود.

اگر  خودتان یا سالمندان در منزل علاقمند به ورزش های رقابتی هستید حتما موارد زیر را مطالعه کنید.

5 ورزش رقابتی برای سالمندان

1- گلف

گلف در عین جذابیت بالا کمترین تأثیرگذاری و تمرین بدنی را ارائه می دهد! همچنین یک تمرین عالی برای ذهن، هماهنگ کردن بدن ، حفظ دقت و تعادل است. باعث آرامش روحی و قلبی سالمندان و همچنین پیاده روی از نقطه ای به نقطه دیگر و رقابت به صورت انفرادی یا در کنار دوستان و اعضای خانواده  می شود. که حس خوشایندی به افراد سالخورده می دهد! ولی به علت خاص بودن این ورزش برای سالمندان اگر با شرایط مالی و زمانی این ورزش مشکلی ندارید گلف به شدت توصیه میشود.

گلف از زوال عقل جلوگیری می کند!

پرستار سالمند

2- ورزشهای آبی سالمندان

در کنار شنا بسیاری از ورزش ها هستند که میتوان داخل استخر انجام داد. ورزش های آبی برای تعدادی از بیماری ها مانند آرتروز ، آسم و سایر بیماری های تنفسی مفید و بهترین گزینه ورزشی برای سالخوردگان است ، زیرا آب مقاومت عضلات را بالا می برد و این در حالی است که سالمندان کمترین فعالیت را در آب دارند و حتی می توانند در مسابقات مخصوص سالمندان هم شرکت کنند.  اگر علاقه مند به ورزش های آبی هستید، حتما  به استخرهای سطح شهر سری بزنید و در مورد کلاس ها پیدا کردن مربی و ورزش های تیمی که در دسترس شماست ، سوال کنید. و اگر تجربه شنا ندارید، ناامید نشوید! مفید ترین و آسان ترین ورزش برای سالمندان در آب پیاده روی در قسمت کم عمق استخر است و مزایای بی شماری برای سالمندان دارد.

آب درمانی مناسب در استخر

پرستار سالمند

3-تیراندازی با کمان و تفنگ های بادی برای سالمندان

کمی غیر معمول به نظر می رسد ولی تیراندازی یک ورزش عالی برای افراد مسن است! و می تواند توانایی های نهفته سالمندان شامل قدرت، دقت و انعطاف پذیری بالا را نشان دهد! در بیشتر موارد تیراندازی در تمامی سطوح نیازمند حضور در منطق خوش آب و هوایی مثل: جنگل ها دشت ها و کوهستان می باشد. نکته مهم پیدا کردن تجهیزات، فضا  و مربی مناسب است. زیرا یک حرکات اشتباه ممکنه باعث بروز خطرات جبران ناپذیری شود! پس با رعایت نکات ایمنی و کسب مهارت های لازم از این چالش هیجان انگیز لذت ببرید و لحظات ماندگاری را ثبت کنید!

تیراندازی ورزشی عالی و چالش برانگیز برای سالمندان

پرستار سالمند

4-دویدن سالمندان

 دویدن با چراغ سبز پزشک یا پرستار سالمند ممکن است! چون برای برخی از سالخوردگان به علت فشار به قلب و مفاصل مناسب نیست! ولی اگر شما یک سالمند پر انرژِی هستید! از مزایای دویدن که شامل تقویت ماهیچه های بدن حضور در فضاهای پارک ها و معاشرت با دیگر افراد است غافل نشوید!   در ضمن از کفش های ورزشی مناسب استفاده و از دویدن در دماهای خیلی بالا یا پایین خودداری کنید! پیاده روی در استخر اینجا هم راحت ترین کار حتی اگر قادر به دویدن نیستید می توانید پیاده روی کرده و حرکات کششی سبک انجام دهید!

چی بهتر از دویدن یا پیاده روی در یک فضای زیبا!

5-دوچرخه سواري سالمندان

دوچرخه سواری از نظر فعالیت بدنی شبیه دویدن است! با این تفاوت که برای مفاصل بهتر است! و طبق معمول برای شروع باید با پرستار خود مشورت کنید. اگر علاقه و مهارت در این رشته ورزشی را دارید. حتما در برنامه کاری خود یا سالمندان عزیزانتان قرار دهید! از تهیه تجهیزات مناسب برا جلوگیری از صدمه دیدن و آسیب های احتمالی اطمینان حاصل کنید! اگر این ورزش در کنار یک همراه یا به صورت تیمی باشه خیلی عالیه! زیرا از نظر مراقبت از همدیگر، پیشرفت فعالیت، حس خوب جابجایی با دوستان می تواند گزینه ی بهتری نسبت به دوچرخه سواری به صورت انفرادی باشد.

دوچرخه سواری تمامی عضلات و مفاصل به فعالیت وادار می کند.

پرستار سالمند

6-ورزش های زمستانی سالمندان

در شهری سردسیر یا در فصل زمستان و فضای برفی هستید! اسکی و کوهنوردی با مربی یا صورت تیمی خیلی برای و تقویت روحیه و قوای جسمانی سالمندان مفید است! فقط توجه داشته باشید باید تجهیزات مناسب را تهیه کنید. و از رفتن به ارتفاعات خیلی بالا یا ورزش های پرتحرک زمستانی اجتناب کنید. همچنین فعالیت کم در سطح های پایین تر را در نظر بگیرید مسلما در اینصورت افراد مسن نتیجه بهتری خواهند گرفت.

ورزش مورد علاقه سالمندان از قدیم تا به امروز کوهنوردی بوده است.

پرستار سالمند

نحوه انتخاب ورزش مناسب  

انتخاب ورزش مناسب برای سالمندان بستگی به عناوین و شرایط مختلفی دارد. در صورت امکان بهتر است با پزشک یا یک پرستار سالمند صحبت کنید که بتواند به درستی شرایط بدنی را ارزیابی و بهترین راهنمایی را به سالمندان انجام دهد. قطعا بعضی از ورزش ها مانند تنیس، قایقرانی، دویدن زیاد، وزنه برداری و…  به علت احتمال بالای آسیب به مفاصل و قلب توصیه نمی شود! همیشه به یاد داشته باشید که ابتدا علاقه و بعد تمرین سبک و مفرح جزو اولویت باشد. و نکات زیر را در دستور کار خود قرار دهید.

  • به تدریج شدت و طول تمرینات خود را با بهبود وضعیت جسمی افزایش دهید.
  • کفش مناسب بپوشید تا در جلوگیری از آسیب دیدگی و درد پس از تمرین به شما کمک می کنند.
  • از لباس مناسب استفاده کنید تا در تنظیم دما به شما کمک کند.
  • تجهیزات ایمنی مناسب با ورزش انتخابی را به همراه داشته باشید.
  • همراه داشتن آب و نوشیدنی کافی و استفاده از آنها در طول فعالیت را فراموش نکنید.

به نقل از دانشگاه هاروارد، متاسفانه بسیاری از سالمندان در منزل بخش زیادی از وقت خود را صرف نشستن یا دراز کشیدن  می کنند که در اینصورت  بدن انسان پس از 50 سالگی به طور طبیعی توده های عضلانی را از دست داده و این کم تحرکی می توان برای سلامتی سالمندان در منزل مضر باشد.

خطرات از دست دادن توده عضلانی

کمبود فعالیت بدنی باعث از بین رفتن عضله و قدرت بدنی می شود. و احتمال بروز درد در قسمت های مختلف بدن را بسیار بیشتر می کند.در نتیجه این از دست دادن توده عضلانی ، خطر سقوط و افتادن افراد سالخورده بیشتر می شود. که هم از نظر سلامتی سالمندان و روحیه آنها بسیار بد می باشد .و نیاز به مراقبت از سالمند بیشتر می شود . این احساس ناپایداری و ناامنی افراد سالخورده را از بلند شدن و تحرک حتی در خانه هم می ترساند . بنابراین آنها زمان بیشتری را به صورت درازکش یا بی تحرک در رختخواب می گذرانند.

 

فعالیت و کمک به حفظ توده عضلانی

از طرف دیگر فعال ماندن بدن و تحرک در کنار بهبود روند طبیعی پیری روی عضلات باعث قویتر شدن آن می شود. حمایت صحیح اعضا از هم دیگر و کمک به حفظ ثبات بدنی و جلوگیری از سستی و  افتادن سالمندان عزیز می شود .این موارد به احساس راحتی و امنیت افراد سالخورده کمک شایانی می کند.

خلاصه

به طور کلی ورزش ابزاری عالی برای سالم نگه داشتن سالمندان در منزل است. اگر از نظر جسمی و مهارتی قادر به انجام ورزش های مهارتی هستید .اطمینان حاصل کنید و با تایید پرستار سالمند یا دریافت مشاوره 24 ساعته از مرکز پرستاری ناجی با خیال راحت ورزش مورد علاقه خود یا سالمندان را انتخاب و از رخت خواب خود بیرون بروید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *