پرستار در منزل, پرستار سالمند, خدمات پرستاری

وظایف پرستار سالمند چیست؟

وظایف پرستار سالمند

پرستار سالمند یکی از موقعیت های شغلی است که برای نگهداری از افراد مسن در نظر گرفته می شود. با بالا رفتن سن، افراد دچار بیماری های مختلفی می شوند و برای اینکه بتوانند به زندگی ادامه دهند، به برخی مراقبت ها نیاز دارندو بسته به وخامت شرایط این محدودیت ها می تواند برای افراد متفاوت باشد. به دلیل سختی مراقبت و وقت گیر بودن آن، بسیاری از افراد وقت کافی ندارند تا از خانواده و عزیزان سالمند خود مراقبت نمایند. در این موقعیت ها یک پرستار حرفه ای می تواند این کار را به بهترین نحو انجام دهد. هر پرستار سالمند وظایف مختلفی دارد که باید برای محافظت و نگهداری از سالمند آن ها را انجام دهد. برخی از شرایط می توانند با توجه به موقعیت و شرایط هر فرد تعیین شوند. با این حال در این مقاله نکاتی که به طور پیش فرض برای یک پرستار سالمند و ویژگی های او در نظر گرفته می شوند را بیان می کنیم.

اهمیت استخدام فرد حرفه ای

فردی که برای پرستار سالمند استخدام می شود، باید بتواند نیاز های اولیه فرد را برطرف کند و صبر زیادی در برابر خلقیات افراد مسن داشته باشد. یک پرستار وظیفه شناس به خوبی می داند چگونه وضعیت سلامت فرد را مورد بررسی قرار دهد و در اوقات بحرانی چه اقداماتی کند. همچنین برنامه روزانه و زندگی سالمند را کنترل می کند و می تواند در صورت نیاز، کمک های اولیه پزشکی که نیاز هستند را انجام دهد.

هم نشین بودن با سالمند

یکی از مهم ترین وظایف یک پرستار سالمند جدای از هر کاردیگری، هم نشین بودن و گفت و گو با سالمند است. این افراد تنها هستند و از نظر روحی در سن بالا ممکن است دچار مشکلات زیادی شوند. پرستاری که برای مراقبت حاضر می شود، باید بتواند اوقاتی را با افراد بگذراند و فعالیت هایی را که برای سالمند ممکن است با او تمرین کند. این سرگرمی ها می تواند هم صحبتی باشد. دیدن فیلم، انجام بازی های مناسب سن افراد، گوش کردن به موسیقی و از این قبیل فعالیت ها، می توانند اوقات بسیار خوشی را برای هر دو طرف ایجاد نمایند. این هم نشینی ها و هم صحبتی ها روحیه فرد را باز می گرداند و ارتباط گیری را قوی تر خواهد کرد.

برنامه ریزی برای انجام ورزش و فعالیت های فیزیکی

مهارت های حرکتی افراد به مرور کند و ضعیف می شود. حتی کسانی که ورزشکار هستند و سلامت زندگی کرده اند، بعد از مدتی عضلات ضعیف می شوند و باید برخی فعالیت ها را به صورت روزمره و مرتب انجام دهند تا بتوانند راه بروند و سلامت خود را تا حد ممکن حفظ نمایند. برخی حرکات و ورزش های اصلاحی و تقویت کننده برای قدرتمند تر شدن بدن داده می شوند که سالمندان باید بتوانند آن ها را انجام دهند. یک پرستار سالمند باید به چنین فعالیت هایی توجه کند و سالمند را در انجام این مراحل همراهی نماید.

انجام کار های شخصی

برخی از وظایف پرستار سالمند مانند قدم زدن، تعویض لباس، خرید کردن، برخی فعالیت های حرکتی، رفتن روی تخت خواب و مانند آن ها برای یک فرد سالمند سخت هستند. بنابراین یک پرستار باید در این مسئله نیز کمک کند و او را در کار های شخصی اش تنها نگذارد. از طرفی برنامه خواب، قرص ها، بیداری و تمامی فعالیت ها به عهده پرستار سالمند است و او باید بتواند تمامی مراحل را به خوبی انجام دهد و تا حد ممکن امنیت و آرامش فرد را فراهم کند. برخی از سالمندان دارای ویلچر هستند و در چنین موقعیت هایی باید بتوانند جا به جایی ها را به دقت انجام دهند تا سالمند آسیب نبیند. همچنین ممکن است به دلیل برخی آُسیب ها فرد ملزم باشد در خانه فیزیوتراپی انجام دهد. در این موقعیت نیز وظیفه پرستار سالمند است که به او کمک کند.

توجه به تغذیه

افراد سن بالا بیماری هایی مانند قند، چربی و فشار دارند. همه این موارد و بسیاری از بیماری های دیگر می توانند در رژیم غذایی او تاثیر داشته باشند. یعنی پرستار سالمند باید تغذیه فرد و برنامه خوراکی ها و دارو های او را چک کند و سر وقت غذا های لازم را به او بدهد. اینکه پرستار سالمند باید آشپزی کند یا خیر بستگی به توافق طرفین دارد. طبیعتا اگر باید باهم زندگی کنند و فرد دیگری نیست، معمولا پرستار سالمند باید این وظیفه را نیز به عهده بگیرد. برای اینکه بدانید چه غذا هایی به هر شخص بدهید، باید وضعیت جسمانی او را بررسی کنید. بهترین راه پیروی از رژیم غذایی است که پزشک وی توصیه می کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *