پرستار در منزل, دسته بندی نشده, سالمند, نکات

افزایش سن و کوتاهی قد: آیا با افزایش سن، قد کوتاه می شود؟

آیا با افزایش سن قد کوتاه می شود؟

قد سالمندان می تواند با افزایش سن کوتاه تر شود زیرا غضروف بین مفاصل آن ها فرسوده می شود. در نتیجه ی آن، پوکی استخوان به وجود می آید که باعث کوتاهی قد می شود. به طور کلی، شکل بدن افراد با افزایش سن به طور طبیعی تغییر می کند. این تغییرات شامل کوتاهی قد نیز می شود و اجتناب ناپذیر هستند. با انتخاب سبک زندگی می توان این تغییرات را کند کرد یا به آن ها سرعت بخشید.

 

قد افراد چگونه تعیین می شود؟

قد ما به عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، جنسیت، تغذیه و فعالیت بدنی بستگی دارد. قد افراد همچنین به طول استخوان های پا، ستون فقرات و جمجمه بستگی دارد. استخوان های پا و جمجمه با افزایش سن و پس از رسیدن به بزرگسالی تقریباً بدون تغییر باقی می مانند ولی استخوان های ستون فقرات کوچک می شوند. با افزایش سن در بسیاری از افراد استخوان ها لاغر می شوند. هر کدام از مهره ها کمی کوتاه می شوند و در نتیجه، قد ما هم کوتاه می شود. اگر فردی پوکی استخوان هم داشته باشد، قد او می تواند تا چندین سانتی متر هم کوتاه شود.

 

آیا افزایش سن بر قد تأثیر میگذارد؟

 

افزایش سن باعث کوتاهی قد چه افرادی می شود؟

کوتاه شدن قد در بین همه ی نژادها و هر دو جنس رخ می دهد. قد افراد معمولاً هر 10 سال بعد از 40 سالگی حدود 1 سانتی متر کوتاه می شود. کوتاهی قد بعد از 70 سالگی سریعتر هم می شود. در کل ممکن است با افزایش سن، حدود 2.5 تا 7.5 سانتی متر از قد شما کوتاه شود. با رعایت رژیم غذایی سالم، تحرک بدنی و مراقبت از استخوان ها می توانید از کوتاهی قد جلوگیری کنید.

 

چگونه از کوتاهی قد بر اثر افزایش سن جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری از کوتاهی قد ناشی از افزایش سن، انجام دادن کارهاییست که از تحلیل رفتن استخوان ها جلوگیری می کند.

  • زنان یائسه و افرادی که در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند، باید روزانه 800 واحد ویتامین D و 1200 میلی گرم کلسیم مصرف کنند.
  • ورزش منظم نیز بسیار مهم است. سعی کنید فعالیت بدنی خود را حفظ کنید و فعال باشید.
  • مصرف دخانیات و الکل بیش از حد نیز باعث از بین رفتن استخوان می شوند. بنابراین مصرف آن ها را قطع کنید.
  • داروهای خاصی که به طور منظم مصرف می شوند، می توانند باعث پوکی استخوان شوند. با مشورت پزشک خود در صورت امکان مصرف آن ها را کمتر و یا قطع کنید.
  • داشتن رژیم غذایی سالم که شامل میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و مقدار مناسب چربی های سالم می تواند کمک کننده باشد.

اگر شما از سالمندان در منزل مراقبت می کنید، سعی کنید نکات بالا را در نظر بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *