پرستار در منزل, پرستار سالمند, دسته بندی نشده, سالمند, سلامتی

تغذیه سالمندان لاغر چگونه باید باشد؟

تغذیه سالمندان لاغر

تغذیه سالمندان لاغر چگونه باید باشد؟


تغذیه سالمندان لاغر، در بالا بردن میزان سلامتی افراد مسن بسیار تاثیر دارد. نکات مهم در زندگی، صرف نظر از سن، خوردن درست و تناسب اندام می­باشد. هرچه پیرتر می­شویم بدن ما نیازهای مختلفی پیدا می­کند، توجه به تغذیه سالمندان لاغر واقعا قابل توجه است بنابراین مواد مغذی خاصی برای سلامتی مهم هستند.
منظور از تغذیه سالمندان لاغر، در واقع کیفیت خوردن آنها مبتنی بر یک رژیم غذایی سالم و متعادل است که بتوانند مواد مغذی مورد نیاز افراد مسن را دریافت ­کنند. مواد مغذی، نوعی از مواد غذایی هستند که بدن برای عملکرد بهتر و رشد متناسب به آنها نیاز دارد. سالمندان لاغر باید موادی که شامل کربوهیدرات ها، چربی ها، پروتئین ها،  ویتامین ها،  مواد معدنی و آب هستند را میل نمایند.
تغذیه سالمندان لاغر، گذشته از آنکه به آنها انرژی داده و در متناسب کردن وزن­شان کمک کند. همچنین ممکن است به جلوگیری از برخی بیماری ها مانند پوکی استخوان، فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و برخی سرطان ها کمک کند.
اگر لاغری افراد سالمند به دلیل اختلال در سیستم های عروق و گوارشی باشد، لازم است ضمن پیگیری امور درمانی، تحت نظر متخصص تغذیه و رژیم درمانی همراه با غذا، از پودرهای مکمل غذایی که حاوی انواع مواد مغذی است، استفاده نمایند.
در لاغری طبیعی افراد مسن، بایستی مواردی چون میزان کالری، پروتئین و مواد مغذی را در تغذیه سالمندان لاغر، در نظر گرفت.
یک مرد بی تحرک بالای 70 سال به حدود 2000 کالری و در صورت فعال بودن حدود 2600 کالری در روز نیاز دارد. یک خانم فعال در سن بالای 70 سال، کافی است روزانه بین 1600 تا 2000 کالری مصرف نماید.

تغذیه سالمتدان لاغر

مواد مغذی مورد نیاز افراد مسن

چگونه می­توان با افزایش سن، تغذیه سالم داشت؟


در تغذیه سالمندان لاغر، باید از غذاهایی استفاده کرد که مقدار زیادی از مواد مغذی را به آنها ببخشد. این مواد مغذی عبارتند از:
انواع مختلفی از میوه و سبزیجات با رنگهای روشن،
غلات سبوس دار مانند جو دوسر، نان سبوس دار و برنج قهوه ای،
شیر و پنیر کم چرب یا شیر سویا که به آن ویتامین D و کلسیم اضافه شده است،
غذاهای دریایی، گوشتهای بدون چربی، مرغ و تخم مرغ،
انواع حبوبات، آجیل و دانه­ها.
برای تغذیه سالمندان لاغر، غذاهایی را انتخاب کنید که دارای کلسترول و چربی کم باشند. سعی کنید از مصرف چربی­های حیوانی اشباع شده و روغنهای ترانس مانند مارگارین خودداری کنند.
بیشتر چربی­های مصرفی باید چربی های اشباع نشده باشد که در درجه اول در آجیل، دانه ها، آووکادو، روغن­های گیاهی و ماهی­ها وجود دارد.
برخی از افراد با افزایش سن حس تشنگی خود را از دست می­دهند، بنابراین به اندازه لازم مایعات بنوشند تا دچار کمبود آب نشوند. مصرف برخی داروهای خاص ممکن است اهمیت مایعات فراوان را بیشتر کند.
این سالمندان لاغر بایستی از نظر جسمی فعال باشند. اگر شروع به از دست دادن اشتهای خود کرده اند، ورزش ممکن است به ایجاد گرسنگی در آنها کمک نماید.

تغذیه سالمندان لاغر

تغذیه سالمندان لاغر

تاثیر کلسیم و ویتامین دی در تغذیه سالمندان لاغر چه می­باشد؟


سالمندان پا به سن گذاشته برای حفظ سلامت استخوان به کلسیم و ویتامین D بیشتری احتیاج دارند. برای رفع این نیازها، غذاها و نوشیدنی های غنی از کلسیم را انتخاب کرده و هر روز سه وعده لبنیات کم چرب یا بدون چربی را در لیست غذاهای افراد مسن قرار دهید.
منابع دیگر کلسیم شامل غلات غلیظ و آب میوه، سبزیجات برگ سبز تیره، ماهی کنسرو شده با استخوان های نرم و نوشیدنی های گیاهی غنی شده است. منابع خوب ویتامین D شامل ماهی های چرب مانند سالمون، تخم مرغ و غذاهای غنی شده و نوشیدنی ها است. اگر مکمل کلسیم یا مولتی ویتامین مصرف می­کنید، یکی از انواع آنها را انتخاب کنید که حاوی ویتامین D باشد.

ویتامین B12 چه تاثیری برای افراد مسن دارد؟


برخی از بزرگسالان بالای 50 سال ممکن است قادر به جذب کافی ویتامین B12 نباشند. غلات غنی شده، گوشت بدون چربی و برخی از ماهی ها و غذاهای دریایی منبع ویتامین B12 هستند. اگر آنها به مکمل ویتامین B12 نیاز دارند، از متخصص تغذیه بخواهید که انواعی از آن را برای ایشان تجویز نماید.

تغذیه سالمندان لاغر

رژیم غذایی سالم افراد سالمند

آیا فیبر در تغذیه سالمندان لاغر اثر دارد؟


افراد سالمند برای سالم ماندن، غذاهای غنی از فیبر بخورند. فیبر غذایی همچنین ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کرده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. نان و غلات سبوس دار، لوبیا و نخودفرنگی همراه با میوه و سبزیجات از موادی هستند که فیبر غذایی بیشتری دارند و لازم است در تغذیه سالمندان لاغر گنجانده شوند.

نقش پتاسیم در در تغذیه سالمندان لاغر چیست؟


مصرف پتاسیم کافی به همراه محدود کردن میزان سدیم (نمک)، ممکن است خطر فشار خون را پایین بیاورد. میوه ها، سبزیجات، لوبیا و لبنیات کم چرب یا بدون چربی منابع خوبی از پتاسیم هستند. همچنین، غذاهایی را که کم نمک هستند، انتخاب و تهیه کنید. در تغذیه سالمندان لاغر، سعی کنید با سبزیجات و ادویه ها طعم را به مواد غذایی اضافه نمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *