بهداشت, سلامتی, نکات

4 درمان خانگی برای از بین بردن عرق کردن دست ها

درمان خانگی تعریق دست

بدن با عرق کردن دمای خود را تنظیم می کند. با این حال عرق کردن دائمی دستان می تواند زندگی را برای شما سخت کند. اگر عرق کردن بیش از حد شما به خاطر دمای بالای بدن نیست، ممکن است به هایپرهیدروز مبتلا باشید. هایپرهیدروز یا تعریق بیش از حد، یک اختلال شایع بین افراد مختلف است. تعریق کف دست و پاها ممکن است از 13 سالگی شروع شود و در صورت درمان نشدن، تا آخر عمر ادامه داشته باشد.

دلایل عرق کردن دست ها

فعالیت بیش از حد غدد تعریق باعث عرق کردن دست ها می شود. این مسئله ارتباطی با دمای محیطی که در آن قرار دارید، ندارد. تعریق می تواند نشان دهنده ی یک بیماری زمینه ای مثل این بیماری ها باشد:

  • دیابت
  • گر گرفتگی های دوران یائسگی
  • قند خون پایین
  • تیروئید پر کار
  • مشکلات قلبی
  • مشکلات سیستم عصبی
  • عفونت

اگر تعریق دستان با علائم دیگری مانند تب و لرز، درد قفسه ی سینه، حالت تهوع و… همراه بود حتماً به پزشک مراجعه کنید.

چگونه عرق کردن دست را درمان کنیم؟

درمان هایپر هیدروز

تعریق بیش از حد دستان می تواند برای فرد مبتلا یک اتفاق شرم آور باشد. اما روش های مؤثری برای درمان آن وجود دارد.

  1. ضد تعریق ها:

از ضد عرق ها معمولاً برای عرق زیر بغل استفاده می شود. ولی می توانید از آن ها برای کاهش تعریق دستان خود نیز استفاده کنید. بهترین زمان استفاده از آن ها شب است. چون در این حالت دستان شما زمان بیشتری برای جذب آن دارد.

  1. جوش شیرین:

جوش شیرین چیزی است که در اکثر خانه ها پیدا می شود. از آن می توانید برای درمان تعریق دستان خود استفاده کنید. به این شکل که چند قاشق چای خوری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا به شکل خمیر دربیاید. خمیر را حدود پنج دقیقه روی دستان خود بمالید و سپس با آب بشویید. جوش شیرین به علت قلیایی بودن می تواند تعریق را کاهش داده و آن را به سرعت تبخیر کند.

  1. سرکه ی سیب:

اگر به هایپر هیدروز مبتلا هستید می توانید از سرکه سیب استفاده کنید. سرکه ی سیب سطح PH موجود در دستان شما را متعادل می کند. برای این که بهترین نتیجه را از سرکه ی سیب بگیرید، می توانید شب قبل از خواب آن را به دستان خود بمالید. مصرف خوراکی آن نیز می تواند مؤثر باشد. می توانید روزانه 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را در رژیم غذایی خود جای دهید.

  1. برگ مریم گلی:

برای استفاده از مریم گلی به منظور جلوگیری از تعریق دستان چند راه وجود دارد. می توانید آن را به شکل دمنوش استفاده کنید یا با غذای خود بخورید. همچنین می توانید آن را در کیسه های کوچک پارچه ای بریزید و درون جیب خود قرار دهید و دستان خود را دور آن قرار دهید تا عرق دستتان را جذب کند. مریم گلی چربی های اضافه ی پوست را از بین می برد و از تعریق جلوگیری می کند. این خاصیت مریم گلی می تواند باعث از بین بردن بوی بد ناشی از تعریق بدن را نیز کاهش بدهد.

مطالب مرتبط

10 thoughts on “4 درمان خانگی برای از بین بردن عرق کردن دست ها

  1. عبدوالله گفت:

    سلام دستاها و پاهای من از بچگی خیلی عرق میکنه درحدی عرق میکنه که خیلی اذیت میشم مخصوصا مشغول کاری یاشم نوشتن باگوشی کارکردن و خیلی کارهای دیگه ممنون میشم راهنماییم کنید که چیکار کنم یا به کدوم دکتر مراجعه کنم

    1. 💜ᗷTS⟭⟬💜 گفت:

      دقیقا منم اینجوری هستم

    2. نازنین گفت:

      منم اینجوریم خیلی اذیت میشم

    3. :( گفت:

      منم همینطور

    4. ... گفت:

      منم همین شکلیم 😒

  2. یاسی گفت:

    منم اینجوریم😑😑

    1. 🙎 گفت:

      اوفف خیلی رو مخه موقع استرس و هیجان دستام کامل خیس میشه ، حتی روی دستمم دیگه عرق می‌کنه

  3. یک نفری گفت:

    من موقعه نوشتن و گوشی کار کردن آنقدر دستم عرق میکنه که تمامی صفحه ی گوشیم خیس میشه و بعد ۳۰ ثانیه صفحه گوشی به طور کامل کثیفه و اعصاب خورد میشه.

    1. پوریا گفت:

      دقیقا منم همینطوری ام

  4. علی گفت:

    دست من هم عرق می‌کنه موقع نوشتن توی دفتر یا کتاب اینقدر اذیت می‌کنه همین الانم که دارم تایپ میکنم دستم خیس شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *