پرستار کودک, تغذیه مناسب, سلامت کودک

فقر آهن در بدن کودکان چطور درمان می شود؟

کم خونی و فقر آهن خصوصا در ابتدای تولد می تواند به مرور بر رشد جسمی و فکری او تاثیر بگذارد. آهن از مهمترین مواد معدنی بدن است که در کودکان در حال رشد اهمیت زیادی دارد و چون تماس مستقیم با خون و انتقال اکسیژن و انرژی انسان دارد باید همواره میزان آهن کودکان و نوزادان بررسی شود و از کم خونی آنها پیشگیری کرده و در ادامه به درمان آن بپردازیم.

چه عواملی باعث فقر آهن در بدن کودکان می شود؟

1- رژیم غذایی نامناسب : غذاهای امروزی و نوع تغذیه خانواده ها باعث فقر آهن در کودکان شده است. والدین یا پرستار کودک و پرستار نوزاد که مسئولیت نگهداری و امور تغذیه ای کودک را دارد باید بداند که با برنامه ریزی غذایی مناسب به جذب آهن در کودکان کمک کند همچنین مادران هم باید آهن کافی در بدن خود داشته باشند تا از شیر مادر نیز آهن لازم کودک و نوزاد تامین شود.

2- تغییرات جسمی و رشد کودک: بدن کودک و نوجوان با توجه به رشد سریع در سنین پایین متوجه تغییراتی در فعالیت ها و مصرف انرژی آنها می شود. در این مواقع باید مقدار مصرف آهن در بدن کودکان افزایش یابد تا دچار کم خونی نشوند این روند حتی تا دوران بلوغ هم ادامه دارد و بدن کودکان و نوجوانان بسیار به آهن و خون رسانی وابسته است.

مشکلات سیستم گوارشی یا کم خونی : برخی از کودکان و نوزادان به دلایل مختلف ممکن است دچار مشکلات گوارشی، تغذیه ای باشند که جذب آهن و مواد غذایی ضعیف انجام میشود در کنار این ها کودکانی که به صورت ارثی یا از بدو تولد دچار کم خونی هستند والدین و پرستار کودک و پرستار نوزاد  باید به وسیله مکمل های مورد تایید پزشک و تغذیه مناسب فقر اهن در کودکان را بهبود بخشیده و  در شرایط نرمال نگه دارند.

کدام دسته از کودکان فقر آهن دارند؟

1- نوزادانی که زودتر به دنیا می آیند.

2 – کودکانی که مکمل های آهن و قرص آهن نمی خورند.

3 – عفونت های خاص در کودکان

4- کودکان دارای اضافه وزن و دختران در دوران قاعدگی

5- کم خونی ارثی در کودکان و نوزادان

کودکان عموما به دلیل فقر اهن دچار خستگی و خواب آلودگی می شوند.

فقر آهن در کودکان چه علائمی دارد؟

1- علاقه به خوردن خاک، مهر، سیب زمینی و…

2- بیحالی، خستگی و کاهش انرژی

3- رنگ پریدگی و زردی پوست و کاهش اشتها

4- ضربان قلب سریع در اثر فعالیت

5- سردی بدن و دست و پا

تشخیص فقر آهن در کودکان چگونه است؟

در عموم موارد تشخیص کم خونی و فقر آهن در کودک با آزمایش خون مشخص می شود. در مواقع دیگر حتی از نظر ظاهری توسط پزشک، پرستار کودک و یا کسانی که تجربه داشته باشند از طریق زردی صورت و نوع حالات کودک و نوزاد کم خونی قابل تشخیص است.

آزمایش هموگلوبین و هماتوکریت خون : کاملترین آزمایش خون در کودکان و نوزادان  و در بزرگسالان هنگام ازدواج تست هموگلوبین خون است که میزان دقیق گلبول های قرمز خون را نشان می دهد.

پیشگیری و درمان فقر آهن در بدن کودکان

نوزادان و کودکان شیرخوار در سنین پایین باید از مکمل های غذایی سرشار از آهن، گوشت قرمز،غلات، مرکبات و ویتامین ها مصرف کنند.

برای افزایش سطح خون در بدن کودکان و نوزادان می توان از مکمل های آهن به صورت مایعات و قرص استفاده کرده فقط به این توجه داشته باشید که با مشورت پزشک و پرستار نوزاد یا پرستار کودک همراه باشد.

رژیم غذایی سرشار از آهن : کودکان باید همواره در برنامه تغذیه ای خود مواد مغذی داشته باشند به طوری که توازن در میزان آهن خون و همچنین دریافت کالری و ویتامین ها رعایت شود تا دچار چاقی نشوند.

ماکارونی، نان سبوس دار و غلات و کربوهیدرات ها

گوشت گاو و گوسفند ماهی و جیگر به اندازه

انواع سبزیجات و حبوبات سرشار از آهن

شما عزیزان برای دریافت مشاوره به صورت رایگان از خدمات پرستاری ناجی و همچنین گرفتن انواع خدمات پرستاری سالمند و پرستاری کودک می توانید با کارشناسان ما به صورت 24 ساعته تماس حاصل فرمایید.

02188464000

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *