دسته بندی نشده

مراقبت از سالمند سرطانی چگونه است؟

پرستاری از بیمار ضربه مغزی

ایجاد ارتباط روحی و روانی با سالمند

سالمندان چه بیمار باشند و چه نباشند نیاز به مراقبت دارند؛ زیرا در انجام بسیاری از کارهای شان ناتوان هستند. اما نکته ی مهم تر این است که سالمند سرطانی به محبت و توجه بیشتر نیاز دارد. می توان گفت سالمندی که غرق در محبت و توجه و احترام است در واقع از مراقبت کاملی برخوردار است.

سرطان چیست؟

هرگاه برخی از سلول های بدن انسان و یا حیوان از سوخت و ساز و فعالیت و تقسم شدن عادی خارج شود و مانند روال عادی رشد نکند، پدیده ی وحشتناک سرطان رخ می دهد. سرطان انواع متفاوتی دارد مانند سرطان سینه، پروستات و معده و ….

سرطان ممکن است خوش خیم و یا بدخیم باشد؛ که در هر دو صورت نیاز به درمان و مراقبت دارد. شکست سرطان نیاز به توان جسمی و روحیه ی بسیار بالایی دارد و متاسفانه سالمند سرطانی هم از نظر جسمی ضعیف است و هم چون عمر خود را سپری کرده است خیلی امید وار و با روحیه نخواهد بود، پس مراقبت از چنین سالمند سرطانی خیلی سخت تر می شود.

چگونه در مراقبت از سالمند سرطانی موفق باشیم:

متاسفانه سرطان سن و جنس خاصی را نمی شناسد و بسیار همه گیر شده است، با این که اصلا بیماری واگیردار و مسری نیست؛ اما خبر بدتر این است که با بالا رفتن سن و در دوره ی سالمندی و کهنسالی بروز این بیماری بیشتر است.

سالمند سرطانی

  • نیاز به مراقبت شدید فیزیکی، احساسی و روانی دارد. حتما در این زمینه با یک متخصص با تجربه مشورت کنید.
  • قبل از هرکاری، سالمند با هر بیماری نیاز به برقراری ارتباط با شما را دارد. پس با آن ها حرف بزنید و با صحبت کردن بار بیماری و سالمندی و کهنسالی را از دوششان بردارید.صبر و محبت بسیار زیاد، تصحیح رفتار تند و جلوگیری از امر و نهی کردن به سالمندان بسیار مهم است.
  • اگر سالمند سرطانی در مصرف دارو و یا انجام مراحل درمان مقاومت می کند، به آنها دستور ندهید با نظر خواهی به طور غیر مستقیم آنها را راضی کنید.

پی گیری مراحل درمان

  • محل زندگی سالمند سرطانی را از خود و خانواده جدا نکنید؛ زیرا سرطان و کهنسالی در کنار هم بسیار قوی خواهند شد و خدای ناکرده پیروز می شوند.
  • تغذیه ی سالمند را کنترل کنید و مراقب باشید که بیماری ها و مشکلات دیگری مانند فشار خون  و …. ایجاد نشوند.
  • محیط زندگی سالمند سرطانی باید از هرگونه آلودگی های شیمیایی و صوتی پاکیزه باشد؛ پس محیط زندگی شان را به دور از سر و صدا و آلودگی های شیمیایی و دود سیگار نگه دارید.
  • با مشورت پزشک و متخصص در این زمینه در طول روز با ورزش های فیزیکی جسم سالمند سرطانی و با ورزش های ذهنی و فکری روح و روان او را برای مقابله و مبارزه با سرطان آماده کنید.
  • اگر مشغله کاری دارید و یا از عهده ی این کار برنمی آیید. حتما مراقبت از سالمند سرطانی را به یک پرستار متخصص و با تجربه بسپارید.
  • با نظافت و پاکیزه نگه داشتن سالمند و محیط زندگی ایشان مهم است. در بالا بردن روحیه ی او کمک بسیار زیادی خواهید کرد.
  • دقت لازم در استفاده از داروهای سالمند و انجام مراحل درمان را داشته باشید.

منظور از مراقبت این است که آنها را در انجام کارهای شان یاری کنید و نه اینکه اختیار عمل را از آنها بگیرید این گونه رفتار روحیه ی آنها را تضعیف می کند و تضعیف روحیه یعنی پیروزی سرطان.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *