پرستار در منزل, مراقب بیمار

نحوه مراقبت از زخم و جراحت چگونه است؟

اعزام پزشک در منزل

زخم و جراحت از جمله اتفاقات دردناکی است که تمامی انسان ها در طول زندگی خود به ویژه دوران کودکی به آن مبتلا شده اند. از نظر پزشکی زخم و جراحت به ضربه ای گفته می شود که در اثر آن پوست فرد خراشیده ، پاره و .. شود. زخم و جراحت معمولا به دو دسته ی 1- باز 2- بسته تقسیم بندی می شوند. معمولا درمان زخم های بسته آسان تر از زخم های بسته می باشند چرا که زخم های بسته به مراقب بیشتری احتیاج دارند. زخم و جراحت ممکن است بسیار عمیق و دردناک بوده و یا ممکن است سطحی باشد. در این مقاله قصد داریم با مطالعه ی موارد زیر راه ها ی مراقبت از زخم و جراحت را به بهترین نحو بیاموزیم.

راه هایی برای مراقبت از زخم و جراحت

اگر دچار زخم شده و تحمل درد آن برایتان دشوار است می توانید با توجه به نوع زخم خود یکی از این روش ها را امتحان کنید :

  • تمیز کردن زخم مورد نظر

اولین گام برای درمان و مراقبت از زخم و جراحت شست و شو و تمیز کردن محل زخم شده است. تمیز کردن زخم و جراحت با آب تمیز از جمله مهم ترین گام های حفاظت از محل آسیب دیده می باشد. تمیز کردن زخم باعث می شود تا از ورود هر گونه آلودگی و میکروب جلوگیری شود.

مراقبت از زخم

                                           شست و شوی محل زخم

  • حفظ خون سردی و آرامش

بسیاری از افراد هنگامی با صحنه ی زخم و جراحت مواجه می شوند خون سردی خود را از دست داده و دست به کار های نا درستی می زنند. در نتیجه وقتی کودک یا نزدیکانتان دچار زخم شدند آرامش خود را حفظ کرده و محل آسیب دیده را ضد عفونی کنید.

  • استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از بهترین راه حل ها برای مراقبت و درمان زخم و جراحت است. از آنجایی که روغن نارگیل دارای گلیسریل لورات بوده و این ماده سبب افزایش سرعت بهبود می شود استفاده از آن بسیار توصیه می شود. گلیسریل لورات که نوعی اسید چربی می باشد دارای خواص ضد میکروبی است. بهتر است در تمامی منزل ها به خصوص خانواده هایی که دارای فرزند کوچک هستند کمی روغن نارگیل وجود داشته باشد. روغن نارگیلی که از کیفیت مناسبی برخوردار باشد برای درمان سریع تر و کاهش عفونت بسیار مناسب است.

  • پرهیز از کشیدن سیگار

افرادی که دارای زخم هایی عمیق و یا زخم داخلی هستند باید از مصرف سیگار خودداری نمایند. این گونه افراد نه تنها از مصرف سیگار بلکه باید از مصرف هر گونه دخانیات جلوگیری کنند. پرهیز از مصرف دخانیات سبب بهبودی سریع تر می شود. نیکوتین سبب انقباض عروق شده و این انقباض نیز از اکسیژن رسانی جلوگیری کرده و باعث کاهش جریان خون می شود. تاثیراتی که نیکوتین و دخانیات بر روی سیستم ایمنی بدن می گذارند سبب می شود تا زخم فرد در مدت طولانی بهبود یابد.

مراقبت از زخم                                                     بتادین برای درمان زخم

  • استفاده از پماد آنتی بیوتیک

یکی از متداول ترین و تاثیرگذار ترین راه های مراقبت از زخم و جراحت استفاده از پماد آنتی بیوتیک است. پماد آنتی بیوتیک سبب مرطوب نگه داشته شدن زخم شده و درد را کاهش می دهد. از آنجایی که عفونت محل آسیب دیده از جمله نگرانی های افراد است می توان گفت این پماد سبب کاهش انواع عفونت ها نیز می شود. متاسفانه برخی از افراد نسبت به این پماد حساسیت داشته و در اثر استفاده ی آن جوش می زنند. بهتر است قبل از استفاده از پماد آنتی بیوتیک کمی از آن را بر روی قسمتی از پوست خود امتحان کرده و اگر حساسیت نکردید بر روی محل زخم بمالید. برای استفاده از این پماد مالش لایه ی نازکی از آن بر روی محل زخم کافی است.

  • استفاده از گاز استریل و بتادین

گاز استریل و بتادین از جمله لوازم مهم دیگری است که هر منزلی باید داشته باشد. گاز استریل و بتادین برای زخم و جراحت های سطحی بسیار کاربرد دارد. جمله ی پیش به این معنا نیست که از گاز استریل و بتادین در جراحت های عمقی استفاده نمی کنند. محلول بتادین میکروب های موجود در زخم و جراحت ها را به خوبی نابود می کند. محلول بتادین بیش از 90 درصد ویروس ها ، باکتری ها و همچنین قارچ ها را ریشه کن می کند. اگر قصد استفاده از بتادین را دارید باید آن را روی محل زخم ریخته و اجازه دهید تا خشک شود. در صورتی که این محلول خشک نشود و آن را پاک کنید هیچ تاثیری در روند بهبود زخم به وجود نمی آید. پس از ریختن بتادین حتما باید آن را با استفاده از تکه ای گاز استریل بپوشانید. توجه داشته باشد که غیر از گاز استریل از هیچ وسیله ی دیگری برای این کار استفاده نکنید. وسیله های دیگر بجز گاز استریل همچون دستمال ، پنبه و … غیر استریل بوده و ضرر دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *