پرستار در منزل, سلامتی, مراقب بیمار, نکات

چگونگی پرستاری بیماران جراحی

بیماران جراحی

پزشکان و متخصصان بر این باورند که برای این که، یک جراحی را در زمره جراحی های موفقیت آمیز دسته بندی کنند باید به پرستاری بیماران جراحی شده توجه ویژه ای شود. یعنی به همان میزان که نحوه عمل توسط جراح در موفقیت عمل بسیار مهم است، مراقبت های پس از آن هم به همان میزان حائز اهمیت است. شاید سوال مطرح شده در این حوزه این باشد که این مراقبت ها از چه زمانی شروع می شود؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت: پرستاری بیماران جراحی بلافاصله بعد از عمل جراحی آغاز شده و ممکن است بسیار کوتاه و در حد چند روز باشد و یا این که ماه ها به طول بیانجامد.

علاوه بر این موضوع باید گفت: پرستاری بیماران جراحی ممکن است در بیمارستان و یا در خانه باشد که تمام این موارد باید بسته به نظر پزشک متخصص تعیین شود. لازم به ذکر است نحوه پرستاری در هر یک از این موارد می تواند متفاوت باشد. این عمل از آن جهت حائز اهمیت است که اگر کسی که وظیفه پرستاری را به عهد ه دارد از اطلاعات و دانش کافی برخوردار نباشد ممکن است نتواند آن طور که باید از بیمار مراقبت کرده و حتی خطراتی را برای سلامتی بیمار به وجود آورد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که نحوه پرستاری بیماران جراحی می تواند در روند بهبود بیمار بسیار تاثیر گذار باشد و در بسیاری مواقع دوره درمان را کاهش دهد.

بیماران جراحی

وظایف پرستاران بیماران جراحی

برای این که پرستاری بیماران جراحی به خوبی انجام گیرد لازم است کسی که این مسئولیت را به عهده دارد با وظایف خود به طور کامل آشنایی داشته باشد.

از جمله این وظایف می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1_ مهم ترین وظیفه پرستاران بیماران جراحی را همدلی آن ها با بیمار دانست. فردی که عمل جراحی انجام داده است معمولا به دلیل درد و ضعفی که دارد بی حوصله می شود و نیاز به همراهی اطرافیان دارد. پس باید این کار با همدلی هر چه بیشتر با بیمار انجام شود تا روند درمانی بیمار سرعت بیشتری بگیرد.

2_  کمک به فعالیت های روزمره بیمار مانند دستشویی رفتن، غذا خوردن، حمام کردن، مسواک زدن و … را نام برد.

3_ موضوع دیگر در حوزه پرستاری بیماران جراحی کمک به کار های درمانی و پزشکی بیمار می باشد. مثل پانسمان کردن، تعویض پانسمان، وصل کردن سرم، وصل کردن سوند، تزریق آمپول، دادن دارو های بیمار در زمان مقرر و … اشاره کرد.

4_ در حوزه پرستاری بیماران جراحی یکی از وظایف مهمی که می توان به آن اشاره کرد کمک های روانشناسی می باشد. با توجه به این که بیمار بعد از عمل جراحی از لحاظ روحی در وضعیت مناسبی نمی باشد بهتر است از افرادی که دارای تفکرات مثبت هستند برای پرستاری این بیماران کمک گرفت تا افکار مثبت، بهبودی سریع تر را به بیمار القا کنند. بنابراین پرستار در نظر گرفته شده برای چنین بیمارانی باید علاوه بر توانایی های جسمی توانایی های ذهنی هم داشته باشد.

5_ گاهی پزشک برای برخی از بیماران که مورد عمل جراحی قرار گرفته اند حرکات ورزشی مخصوصی را در نظر می گیرد که در اغلب اوقات بیمار به تنهایی قادر به انجام این حرکات نمی باشد. نکته مهم در رابطه با این حرکات انجام صحیح آن ها می باشد. اهمیت این موضوع به حدی است که اگر به آن توجه نشود ممکن است باعث آسیب به بیمار شود و پروسه درمان را طولانی تر کند. کاری که پرستاری بیماران جراحی در این بخش انجام می دهد کمک به انجام صحیح و اصولی این حرکات می باشد. به همین دلیل پرستاران چنین افرادی باید از علم کافی در رابطه با حرکات ورزشی برخوردار باشند.

در نهایت باید گفت در رابطه با اعمال جراحی سنگین که دوره ی نقاهت طولانی دارند بهتر است از کسانی که تخصص کامل در حوزه پرستاری بیماران جراحی را دارند کمک گرفت. موسسات بسیاری هستند که در این حوزه به فعالیت می پردازند. چنین موسساتی با بهره گیری از پرستاران حرفه ای می توانند تمام خدمات مورد نیاز در بخش پرستاری بیماران جراحی را به شما ارائه دهند و در نگه داری از چنین بیمارانی کمک کننده باشند.

بیماران جراحی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *