پرستار سالمند, پرستار سالمند کرونایی, سالمند

عوارض جانبی واکسن کرونا در سالمندان چیست؟

عوارض واکسن کرونا برای سالمندان

زمانی که صحبت از عوارض جانبی واکسن کرونا برای سالمندان به میان می آید، جای نگرانی نیست. تحقیقات نشان می دهند عوارض واکسن کرونا برای سالمندان بسیار خفیف بوده اند و درصد بسیار کمی از سالمندان بالای 55 سال عوارض شدید آن را تجربه کرده اند. به همین دلیل بسیاری از متخصصان معتقدند که عوارض آن به قدری کم و مزایای آن به قدری زیاد است که ارزش ریسک کردن داشته باشد. در ادامه به بعضی از متداول ترین پرسش ها درباره عوارض جانبی واکسن کرونا در سالمندان پاسخ می دهیم:

عوارض واکسن کرونا: چه عوارضی عادی و چه عوارضی غیر عادی هستند؟

عوارض واکسن کرونا به عوارض واکسن های دیگر مانند واکسن سرماخوردگی شباهت دارد. بیشتر آن ها خفیف تا متوسط هستند و در فاصله 3 روز از واکسیناسیون خود را نشان می دهند. شایع ترین عارضه جانبی واکسن کرونا درد در ناحیه تزریق است. بعضی از دیگر عوارض جانبی شایع واکسن کرونا عبارتند از:

  • خستگی
  • سردرد
  • درد عضلانی
  • لرز
  • درد مفاصل
  • تب

عوارض جدی واکسن کرونا نادر است

عوارض جانبی جدی واکسن های کرونا بسیار نادر است. با این حال برخی از افراد بعد از دریافت واکسن واکنش های شدید آلرژیک یا آنافیلاکسی را گزارش کرده اند. آنافیلاکسی یک پاسخ غیر طبیعی توسط سیستم ایمنی بدن شما است که بدن را دچار شوک می کند. علائم آنافیلاکسی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کهیر، خارش یا تورم صورت، لب ها و یا گلو
  • ناراحتی قلبی عروقی، از جمله ضربان قلب سریع، فشار خون پایین، سرگیجه و غش کردن
  • مشکلات تنفسی مانند سرفه، خس خس سینه یا تنگی نفس
  • مشکلات دستگاه گوارش مانند استفراغ، اسهال یا حالت تهوع

نکته: حتماً خودتان و کسانی که به عنوان مراقب سالمند از عزیزانتان نگهداری می کنید، از واکنش های آلرژیک نسبت به واکسن اطلاعات کافی کسب کنید. بسیاری از سالمندان که در گذشته به درمان های دارویی واکنش نشان داده اند، ممکن است قادر به دریافت واکسن کرونا نباشند.

عوارض واکسن کرونا در سالمندان

عوارض جانبی واکسن کرونا چگونه درمان می شوند؟

عوارض جانبی واکسن کرونا اکثراً به راحتی در خانه و بدون مراقبت های خاصی درمان می شوند. مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن و استامینوفن می توانند برای کاهش درد و ناراحتی در ناحیه تزریق واکسن استفاده شوند. نوشیدن مقدار زیادی از مایعات و پوشیدن لباس های سبک، ناراحتی های حاصل از تب را کاهش می دهند.

عوارض جانبی کرونا در سالمندان چگونه کنترل می شوند؟

همه افرادی که واکسن کرونا دریافت می کنند، بدون در نظر گرفتن سن، حداقل 15 دقیقه کنترل می شوند تا اطمینان حاصل شود که واکنش آلرژیک به واکسن نشان نمی دهند. افرادی که سابقه واکنش های آلرژیک شدید داشته اند برای حداقل 30 دقیقه تحت کنترل خواهند بود. خانواده و مراقبان افراد سالمند باید سالمندان را زیر نظر داشته باشند و کوچک ترین واکنش خطرناکی را به پزشک اطلاع دهند.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر عوارض واکسن کرونا در سالمندان مانند تب، قرمزی یا درد بعد از گذشت چند روز از دریافت واکسن کاهش پیدا نکرد، بهتر است با پزشک متخصص تماس بگیرید و با او مشورت کنید.

سخن آخر

محققان معتقدند این که بدن شما عوارض واکسن را نشان می دهد، نشانه خوبی است. چون این به این معنی است که سیستم ایمنی بدن شما کار خود را درست انجام می دهد و در حال مبارزه و ساختن پادزهر در مقابله با ویروس است؛ پس نگران نباشید و فقط در مواقع ضروری به پزشک مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

0 thoughts on “عوارض جانبی واکسن کرونا در سالمندان چیست؟

  1. مهران سالاری ساردویی گفت:

    سلام پنج روز پس از تزریق عوارص واکسن در من پیدا شده.با توجه به شباهت علایم کرونا وتزریق واکسن کرونا ایا مشکلی برای من پیش نمیاد..وطلیعی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *