اعزام پزشک در منزل, پرستار در منزل, پرستار سالمند, نکات

افسردگی بخشی از پیر شدن نیست

افسردگی یک وضعیت پزشکی واقعی و قابل درمان است. افسردگی سالمندان یک بخش از روند پیری و پا به سن گذاشتن نیست. البته بزرگسالان پا به سن گذاشته بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار می گیرند. اگر شما کسی را دوست دارید و نگران حال او هستید بهتر است او را به نزد یک متخصص برده تا در صورت مشاهده علائم افسردگی سالمندان تحت نظر قرار بگیرد.

افسردگی سالمندان فقط به معنای احساس ناراحتی و یا احساساتی که زمان از دست دادن یک عزیز داریم نیست. این اختلال مانند سایر بیماری های قابل درمان مثل فشار خون یا دیابت قابل پیشگیری و درمان است.

افسردگی سالمند

چگونه بفهمیم افسردگی داریم؟

کسی که احساس ناراحتی یا اضطراب برای هفته ها دارد احتمالا دچار افسردگی است. هم چنین شخص احتمالا ویژگی ذیل را تجربه میکند:

  • احساس نا امیدی و منفی نگری به همه چیز
  • احساس گناه، بی ارزش بودن و بدون حمایت بودن
  • احساس بی قراری و زود رنجی
  • از دست دادن انگیزه برای انجام دادن امور روزانه
  • خستگی و کمبود انرژی
  • سختی در تمرکز کردن و به یاد آوردن جزئیات کوچک
  • بی خوابی، احساس ضعف صبحگاهی و خواب بیش از حد
  • پرخوری یا از دست دادن اشتها
  • فکر کردن به خود خوکشی یا اقدام به آن
  • درد های همیشگی، سردرد، گرفتگی عضلات و یا مشکلات گوارشی که حتی با درمان هم بهتر نمی شوند.

چگونگی افسردگی سالمندان

  • افراد مسن و پا به سن گذاشته بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند: همه ما می دانیم که تقریبا 80% افراد در دوران پیری با دست کم یک بیماری جدی دست پنجه نرم می کنند و 50% این افراد 2 به یا چند بیماری جدی مبتلا هستند. افسردگی بیشتر در افراد مسنی که از بیماری رنج می برند (مثل نارسایی های کلیوی یا قلبی، سرطان و…) و یا نقش و عملکردشان به دلالی محدود شده است متداول تر است.
  • بیماری های افراد مسن اغلب اشتباه تشخیص داده می شوند و یا اشتباه تحت درمان قرار می گیرند: ارائه دهندگان خدمات بهداشتی ممکن است علائم افسردگی یک فرد مسن را به عنوان واکنش طبیعی به بیماری هایی که بر اثر افزایش سن رخ می دهد قلمداد کنند. در کل بعضی از این افراد افسردگی را وضعیتی برای درمان کردن به حساب نمی آورند. افراد پیر نیز معمولا این طرز تفکر را دارند و متوجه نیستند که با درمان مناسب می توانند احساس بهتری داشته باشند.

چگونه می توان به این افراد کمک کرد؟

بیشتر افراد مسن بعد دیده شدن شدن علائم افسردگی در صورت مراجعه به یک مشاور برای درخواست کمک و مصرف کردن داروهای ضد افسردگی روند بهبودی سریعی را در پیش می گیرند. بر اساس تشخیص متخصص جلسات مشاوره و تراپی، داروهای افسردگی و یا ترکیبی از هر دو برای این افراد تجویز می شود. اکر نگران افسردگی یکی از عزیزانتان هستید به این پیشنهاد را بدهید و با نزد یک متخصص برای دریافت کمک بروید.

آیا شما یک فرد مسن افسرده هستید؟

آیا شما انگیزه خود برای انجام دادن کار های روزانه خود را از دست داده اید؟ آیا شما با احساساتی من جمله تنهایی و نا امیدی گریبان گیر هستید؟ آیا گذراندن زندگی برایتان روز به روز سخت تر از گذشته می شود؟ افسردگی در جوامع سنتی تر مانند ایران کمتر به عنوان یک اختلال جدی شناخته می شود. این عدم جدیت هنگام بروز این بیماری در دوران کهن سالی به دلایل مختلف همواره افزایش پیدا می کند. در ادامه تعدادی از این دلایل را شرح می دهیم:

  • ممکن است این افراد افسردگی را کاملا بخشی از روند پیری بدانند. به نوعی افزایش سن را دلیل خوبی برای ناراحتی و افسردگی می دانند.
  • شما احتمالا منزوی شده اید – این دلیل به خودی خود می تواند منجر به افسردگی شود- و معدود افراد متوجه ناراحتی شما شده اند.
  • ممکن است که متوجه شده باشید مشکلات جسمی شما احتمالا به افسردگی در ارتباط است.
  • احتمالا شما تمایلی برای بروز احساسات خود ندارید و در مورد عواطف خود دوست ندارید کمک بگیرید.

اولین قدم در بهبودی این است که شما به نقطه از درک برسید که افسردگی یک امر عادی و معمولی در درون پا به سن گذاشتن و پیری نیست. حتی همه ما باید درک کنیم که افسدگی نمایانگر ضعیف بودن انسان نیست این بیماری در هر سن، موقعیت و… ممکن است به سراغ انسان بیاید و اصلا ارتباطی به نوع و پیشینه زندگی شما ندارد. همیشه در هر شرایطی شما می توانید تحت نظر یک متخصص حال خود را بهتر کنید و دوبتره شادی را به زندگی باز گردانید.

خدمات پرستاری ناجی با توجه به سابقه ایی که در زمینه های تخصصی پرستار سالمند، پرستاری از بیمار، و پرستار کودک و پرستار نوزاد دارد. شما را در انتخاب پرستار مطمئن و مناسب با درخواست شما راهنمایی می کند. همچنین شما عزیزان می توانید به صورت رایگان و 24 ساعته با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا بهترین مشاوره را در زمینه خدمات پرستاری از مرکز پرستاری ناجی دریافت کنید.

02188464000

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *