بهداشت, پرستار سالمند, سالمند, سلامتی

اهمیت بهداشت در سالمندان

پرستار سالمند

مراقبت از عزیزان سالمند بعضی وقت ها به معنای اهمیت به بهداشت آن ها است. اهمیت بهداشت در سالمندان شاید در ظاهر یک امر بی اهمیت به نظر بیاید اما واقعیت این است که توجه به به بهداشت آن ها سبب پیشگیری از بسیاری از بیماری ها می شود و هم چنین حتی از لحاظ روحی حس خوبی را به آن ها القا می کند. مراقبت و پرستاری از شامل کار هایی است که شاید برای ما عادی جلوه دهد.

اما بخش بزرگی از پرستاری سالمند به رسیدگی به امور بهداشتی آن ها بر می گردد. این کار ها مانند استحمام، تعویض و پوشیدن لباس یا مسواک زدن می باشد پرستاری و مراقبت از از بزرگسالان مسن تر نیازمند صبر، آمادگی و دانستن مهارت های لازم است.لذا داشتن و استخدام یک فرد متخصص که از عزیزان شما به نحو احسن پرستاری کند یک امر حیاتی و مهم به حساب می آید.در ادامه این مقاله قصد داریم به تعدادی از سوالات پر تکرار به منظور حفظ بهداشت در سالمندان بپردازیم.

پرستار سالمند

 

چرا بهداشت برای سالمندان مهم است؟

لازمه ی آراسته و تمیز بودن رعایت بهداشت شخصی است. بهداشت یکی از راه های موثر برای بالا بردن و تقویت اعتماد به نفس در سالمندان است. توجه و رعایت بهداشت باعث القا و تقویت روحیه مثبت در سنین پیری می شود. احتیاج به کمک در امور حفظ بهداشت شخصی باعث ایجاد حس شرم و خجالت در میان آن ها می شود پس در این رابطه بهتر است احساس اعتماد و احترام بین \ و سالمند رعایت شود.

بهداشت فردی شامل چه مواردی می شود؟

  • استحمام و شست و شوی بدن به صورت مرتب
  • حداقل روزانه یکبار مسواک زدن
  • شست و شوی دست ها و صورت مخصوصا بعد از استفاده از توالت
  • شست و شوی دست ها قبل از غذا خوردن و آماده کردن غذا
  • شست و شوی لباس ها و قرار دادن آن ها در مقابل نور خورشید تا از بین رفتن کامل میکروب ها
  • پوشاندن بینی و دهان هنگام عطسه و سرفه کردن

چند وقت یکبار یک فرد سالمند به حمام نیاز دارد؟

حمام کردن دوبار در هفته برای حفظ سلامت شخصی افراد سالمند کافی و مناسب است. دلیل اینکه استحمام در هفته 2 بار کافیست این است. علاوه بر حفظ بهداشت از عفونت های پوستی هم جلوگیری شود. هم چنین باید به خشک شدن و ترک ترک شدن پوست سالمندان توجه کرد.

چرا سالمندان از حمام کردن اجتناب می کنند؟

دلایل زیادی مبنی بر این که سالمندان عزیز علاقه به حمام کردن دارند وجود دارد. این حالت رفته رفته سبب می شود که افراد پا به سن گذاشته کمتر به موضوع بهداشت فردی خود اهمیت بدهند و به نوعی به بی خیالی در زمینه بهداشت می رسند.

گاهی اوقات سالمندان دچار بیماری هایی نظیر: آلزایمر، زوال عقل و … می شوند به همین علت دوش گرفتن باعث به وجود آمدن ترس در وجود آن ها می شود. در بعضی موارد نیز فکر ها و ترس هایی مثل این که شاید مراقب و یا پرستار قصد آسیب زدن به او را دارد.

چگونه به بهداشت سالمندان رسیدگی شود؟

5 نکته برای تشویق و تقویت سلامت بهداشت برای سالمندان وجود دارد.

  • ابتدا از امنیت حمام و آسان بودن استفاده از امکانات آن جا اطمینان حاصل کنید.
  • حمام کردن را به یک روتین تبدیل کنید به طوری که این کار جزو برنامه هفتگی سالمند باشد.
  • گزینه های زندگی هر فرد سالمند را در نظر بگیرید. حتی به انتخاب ها و علاقه مندی های سالمند توجه کنید.
  • کارها و فعالیت های مربوط به بهداشت را با حساسیت و دقت عمل انجام دهید.
  • همواره تمام جنبه ها را برای بهبود بخشیدن بهداشت فردی سالمند در منزل در نظر بگیرید و بهداشت را فقط در استحمام سالمند خلاصه نکید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *