بهداشت, پرستار سالمند

تغییرات زندگی مردم در کووید-19

کرونا و اقتصاد

از کووید-19 به عنوان یک پاندمی یاد می شود. پاندمی یا pandemic illness یعنی بیماری که به شدت واگیر دار و همه گیر است. ویروس کرونا سبب شده است که انسان های زیادی را از دست بدهیم و به طور کل مسبب چالش هایی در سلامت عمومی، سیستم غذایی و حتی رویه کار کردن شده است.

نابسامانی اقتصادی و اجتماعی ناشی از کووید-19 به بالاترین حد خود رسیده است. ده ها میلیون نفر در معرض خطر فقر شدید قرار دارند. افراد زیادی از سو تغذیه رنج می برند و این آمار به علت پراکندگی ویروس کرونا همواره در افزایش است. در حال حاضر تعداد افراد دارای سوء تغذیه نزدیک به 690 میلیون تخمین زده شده است.تا آخر سال 132 میلیون دیگر یه این رقم وحشتناک فعلی اضافه می شود.

تاثیر کووید-19 بر روی رژیم غذایی

مشاغل و شرکت های خصوصی در معرض تهدید جدی قرار دارند. تقریبا نصف مردم جهان در حال حاضر ریسک از دست دادن شغل و پیشه خود را دارند. کارمندان غیر رسمی این ریسک را بیشتر از بقیه مردم درک می کنند. این دسته از افراد آسیب پذیر تر هستند. کارمندان غیر رسمی و صاحبان مشاغل آزاد فاقد حمایت اجتماعی و دسترسی به مراقبت های بهداشتی با کیفیت هستند.

تاثیر کرونا بر رژیم غذایی

افرادی که در دوران کووید-19 بدون درآمد ثابتی مجبور به قرنطینه کردن خود هستند توانایی تامین غذای خود و خانواده خود را ندارند. برای اکثر افراد نداشتن درآمد ثابت به معنای عدم دسترسی به غذا و یا در بهترین حالت دسترسی به غذای کم و بی ارزش است.

چرا اقتصاد بر روی عادات غذایی تاثیرگذار است؟

عوامل زیادی مانند بسته شدن مرزها، اقدامات محدودکننده مانند عدم دسترسی کشاورزان به بازارها و خرید و فروش محصولات آن ها با نهاد ها باعث شده است که زنجیره های تامین مواد غذایی مختل شود. دسترسی به رژیم های غذایی سالم و ایمن کاهش یافته است. پاندمی مشاغل زیادی را از بین برده است. از آن جا که نان آوران خانواده شغل خود را از دست می دهند، یا بیمار می شوند و از بین ما می روند. امنیت تغذیه میلیون ها زن و مرد تحت تاثیر قرار می گیرد.

مردم در کشور های کم درآمد به ویژه حاشیه نشین ها مانند کشاورزان و دامداران سخت ترین ضربه را از کووید-19 خورده اند. میلیون ها کشاورز و افرادی که دارای شغل آزاد هستند با فقر، بهداشت ضعیف و کمبود ایمنی رنج می برند. با در آمد کم و نامنظم و عدم حمایت دولت بسیاری از این افراد در شرایط ناامنی به سر می برند.

برای فرار از این موقعیت و امرار معاش این افراد مجبور می شوند که به کار خود حتی در شرایط ناایمن نیز بپردازند. افزایش گرفتن نزول، وام های سنگین، کودکان کار و کار کردن در شرایط خطرناک و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی باعث شیوع بیشتر کووید-19 شده است. در حال حاضر زمان هم بستگی و حمایت جهانی از افراد آسیب پذیر تر است. این شرایط بیشتر باید در کشورهای در حال ظهور و در حال پیشرفت در نظر گرفته شود.

کلام آخر

فقط با کمک و همیاری یکدیگر می توانیم بر اثرات بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی ویروس کووید-19 غلبه کنیم. با کمک تمام مردم می توان از توسعه و آبادانی هایی که قبلا به دست آورده ایم محافظت کنیم و از تشدید شرایط و تبدیل آن به یک فاجعه جلوگیری کنیم.

ما متعهد به جمع آوری تخصص ها و تجربیات برای حمایت از کشور عزیز خود و دیگر کشور های نیازمند هستیم. چون این بیماری یک مشکل جهانی به شمار می آید و تا بهبودی کامل همه مردم جهان نمی توان انتظار داشت به طور کامل از شر کووید-19 خلاص شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *