پرستار سالمند, پرستار سالمند پارکینسونی, سالمند, مراقب بیمار

در مراقبت از سالمند پارکینسونی چه نکات مهمی وجود دارد؟

یاری رساندن به سالمند پارکینسونی در انجام کارهایش

بیماری پارکینسون به گونه است که بر روی سیستم عصبی تاثیر گذاشته است و بیمار در انجام ساده ترین کارهایش دچار ضعف و ناتوانی و مشکل می شود. این بیماری متاسفانه روزبه روز پیشرفت می کند. و سالمند را ناتوان تر می سازد. سالمند پارکینسونی علاوه بر ضعف و ناتوانی کهنسالی با بیماریی دست و پنجه نرم می کند که دقیقا قدرت و کنترل اعضای بدن را از بین می برد. و سیستم عصبی در فرستادن پیام به اعضای بدن دچار مشکل می شود.

در رفتار و احساس و ادراک سالمند های پارکینسونی تغییری ایجاد نخواهد شد ولی در کلیه ی حرکات و جنبش های او اختلالات زیادی ایجاد می شود. البته برخی از سالمندان ممکن است در انجام برخی از کارها و حرکاتشان دچار مشکل شوند و برخی دیگر در کلیه ی کارهای شان. نکته ی بسیار تاسف برانگیز و غمگین این است که این بیماری پیشروی می کند و تمام بدن را درگیر می سازد.

مراقبت از سالمند مبتلا به پارکینسونی

مراقبت از سالمند پارکینسونی را چگونه آسان تر و بهتر انجام دهیم:

  • مراقبت از سالمند پارکینسونی بسیار بسیار سخت است؛ بنابراین قبل از هر اقدامی لازم است که مشاوره بگیرید و در مورد این بیماری و چگونگی پیشرفت آن و چگونگی رفتار با سالمند پارکینسونی اطلاعات کافی و لازم را به دست آورید، سپس به دنبال مراقبت از سالمند باشید.
  •  در ابتدا، این بیماری نیاز چندانی به مراقبت کامل و همه جانبه نیست. ولی با گذشت زمان است که مراقبت از سالمند پارکینسونی بسیار طاقت فرسا می شود.
  • اولین و مهم ترین نکته در مراقبت از سالمند این است. که رفتار درست و محبت آمیزی با او داشته باشید و بسیار صبور باشید. برای رسیدن به این مهم حتما نیروی کمکی داشته باشید. و یا در ساعاتی از شبانه روز از پرستار کمک بگیرید. تا خستگی این کار بر روی رفتارتان تاثیر نگذارد.
  • آشنا ساختن سالمند با سالمندان پارکینسونی دیگر

مراقبت از سالمند پارکینسونی

داروهای بیمار را به موقع و سروقت بدهید.

  • سالمند پارکینسونی در انجام کارهایش بسیار کند می شود با حوصله منتظر بمانید تا آنها را انجام دهید ولی برخی روزها هم می توانید شما به او در انجام کارهایش کمک کنید.
  • حتما برنامه ای ترتیب دهید که سالمند تان با سالمندان پارکینسونی دیگر ملاقات داشته باشد و بداند که تنها نیست. این کار روحیه ی بیمار را بالا می برد.
  • از پزشک بخواهید که برای دیدن سالمند پارکینسونی به منزل تان بیاید تا برای انتقال سالمند به مطب دکتر باعث ضعف و خستگی او نشوید.
  • با انجام برخی ورزش ها و نرمش ها به سالمند کمک کنید. اعضای بدن سالمند دیرتر از کار بیفتند؛ اما او را آزار ندهید.
  • با مصرف داروهای پارکینسون خواب شب و روز سالمند جابجا می شود. پس خود را برای شب زنده داری های او آماده کنید. و شما خواب تان را با او تنظیم کنید.
  • برخی تجهیزات منزل تان را افزایش دهید. به عنوان مثال نصب کردن دستگیره رو دیوار، سرویس بهداشتی و حمام برای تسهیل بخشیدن در راه رفتن سالمند.
  • تغذیه ی سالمند را کنترل کنید تا سالمند دچار مشکلات و بیماری های دیگر نشود.
  • محل خواب سالمند پارکینسونی را پاکیزه نگه دارید.

طولی نمی کشد که سالمند پارکینسونی علاوه بر ناتوانی در انجام کارهای شخصی اش، قدرت صحبت کردن را نیز از دست می دهد. او به محبت و توجه و صبر نیاز دارد خودتان را به جای سالمند بگذارید تا او را بیشتر بفهمید و بیشتر درک کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *