بهداشت, سلامتی

زنان باردار می توانند واکسن کرونا بزنند؟

زنان باردار و کووید-19

حذف افراد باردار از آزمایشات بالینی مربوط به واکسن کرونا به این معنی است که اطلاعات مهمی در مورد ایمنی و اثر بخشی واکسن در گروه زنان باردار از دست می دهیم.

کمی قبل FDA به Pfizer اطلاع داده است که آن ها به دنبل مجوز واکسن خود باشند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه کرده تزریق واکسن به کارکنان مراقبت های پزشکی و ساکنان مراک مراقبت زود تر از شخص دیگری باید واکسن تزریق کنند. این دو گروه در معرض خطر ابتلا به بیماری های مختلف هستند. در صورت ابتلای آن ها به کرونا عواقب بسیار ناراحت کننده و جبران ناپذیری به جا می ماند. بنابراین برای قطع زنجیره و عواقب آن باید اولین افرادی که واکسن کرونا را تزریق می کنند این افراد باشند.

زنان باردار چطور؟

مطالعات هفتگی Morbility and Mortality (MMWR) نشان داد که زنان باردار نیر در معرض خطر ایتلا به کوید-19 قرار دارند. با این که این افراد نسبت به دیگر گروه ها در معرض خطر کمتری قرار دارند اما باز هم این تهدید جدی به حساب می آید.

افراد باردار در صورت ابتلا به کرونا به احتمال زیاد در بخش مراقبت های ویژه بستری می شوند. زنان باردار در شرایط حاد باید تحت درمان هایی نظیر تهویه تهاجمی و اکسیژن رسانی قرار بگیرند. حتی با استفاده از ریه مصنوعی  که خارج بدن قرار دارد باید میزان اکسیژن خون را تا حدی بالا ببرند. متاسفانه اگر این راه ها جوابگو نباشد احتمال وقوع مرگ آن ها در مقابل افراد غیر بادار افزایش پیدا می کند.

سازمان بهداشت جهانی یا CDC هشدار داده است که افراد باردار در صورت ابتلا به کرونا عوارض جانبی دیگری نیز به همراه دارد. زنان باردار مبتلا به کرونا عوارضی همچون تولد زودرس رنج میبرند.

پس زنان باردار حتما مانند سایر افراد جامعه باید واکسن کرونا بزنند؟

متاسفاه پاسخ این سوال چندان ساده نیست! زنان باردار در آزمایشات بالینی مرحله آخر برای هر نوع واکسن کرونا مانند Pfizer و Miderna مشارکت نداشته اند. این کمبود اطلاعات به این معنی است که حتی در صورت مجاز بودن واکسن ها توسط سازمان بهداشت جهانی به جهت استفاده از آن در دنیا اما با هم برای زنان باردار قابل استفاده نیست.

در تاریخ 2 دسامبر کمیته مشورتی در رابطه با استفاده واکسن کرونا در میان زنان باردار اظهار داشت: هنوز هیچ اطلاعاتی برای اثر بخشی واکسن کرونا در میان زنان باردار وجود ندارد.

لازم به ذکر است که بریتانیا اولین کشوری بود که واکسن کرونا را خرید. هم چنین این کشور اولین کشوری بود که تزریق این واکسن را برای زنان باردار نیز مجاز اعلام کرد. کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن سازی که به اختصار (JVCLI) می باشد گفته است افراد باردار به دلیل کمبود اطلاعات در رابطه با ایمنی واکسن از آن استفاده نمی کنند.

آیا حذف زنان باردار از آزمایشات بالینی معمول است؟

صراحتا بله! سال 2018 کسانی که مسئول تحقیقات آزمایش های بالینی هستند. گزارش دادند تعداد زنان باردار در این دسته آزمایش ها بسیار کم است. هم چنین آن ها توصیه کردند که بهتر است این افراد در اولین مراحل تحقیق بهتر است که شرکت کنند.

دکتر زان گفته است: ACOG مدت هاست که از افراد باردار و شیرده در آزمایشات بالینی حمایت می کند. تا داده های ایمنی و اثربخشی لازم برای تصمیم گیری آگاهانه مادران در مورد واکسیناسیون فراهم شود. از تابستان ACOG از بیماران بارداری که در یک گروه با الویت بالا شناسایی شده اند، حمایت می کند. در نتیجه این کار در آینده نزدیک در رابطه با تزریق واکسن کرونا به این زنان تصمیم گیری کنند.

البته ممکن است افرادی باشند که این واکسن را دریافت کنند اما از بارداری خود اطلاع ندارند. به همین دلیل هیچ وقت ما نمی توانیم این افراد را از جامعه آماری خود خارج کنیم. پس همیشه اطلاعات ناچیزی در این رابطه وجود دارد چون بسیاری از بارداری خود خبر ندارند.

در این لحظه ما فقط به طور قطع نمی دانیم که آیا واکسن کووید-19 برای افراد باردار ی خطر است. یا چه زمانی واکسن به زنان باردار ارائه می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *