پرستار در منزل, پرستار سالمند, سالمند, مراقب بیمار

ضربه مغزی در سالمندان و نقش نیروی مراقب آن‌ها

پرستاری از بیمار ضربه مغزی

پرستاری از سالمندان دچار ضربه مغزی

افراد مسن به دلیل تحلیل رفتن نیروی جسمانی تا حدودی از کارافتاده می‌شوند. به‌وجودآمدن مشکلات دیگر که در این سن رایج است، وضعیت آن‌ها بدتر می‌کنند. بیماری‌هایی که درمان آن‌ها بسیار دشوار است مانند ضربه مغزی در هر سنی به نیرو و مراقبت زیاد نیاز دارد. ظاهرشدن بیماری در سن بالا به توجه و مراقبت بسیار زیادی نیاز دارد که ممکن است از توان خانواده فرد خارج باشد. در این مقاله قصد داریم به توضیح مشکل ضربه مغزی در سالمندان و نقش نیروی مراقب آن‌ها بپردازیم. به دلیل حساسیت و اهمیت این موضوع از شما درخواست می‌کنیم که تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

ضربه مغزی در سالمندان و نقش نیروی مراقب آن‌ها

از ضربه مغزی چه می‌دانید؟

درصورتی‌که به هر دلیلی فشار یا ضربه شدید به سر وارد شود، شخص دچار ضربه مغزی می‌شود. علت اصلی ضربه مغزی، تکان خوردن یا لغزیدن مغز در سر جای خود و داخل جمجمه است. در صورت چنین حادثه‌ای فرد دچار کبودی و زخم در صورت و سر خود می‌شود. در برخی از این حوادث هیچ‌گونه علائمی در سروصورت فرد ایجاد نمی‌شود و مشکل درونی به وجود می‌آید. علائمی مانند بیهوشی، فراموشی لحظه‌ای و… از جمله نشانه‌های ضربه‌مغزی‌اند. در صورت مشاهده چنین علائمی پس از واردآمدن ضربه به سر، باید نگران شده و سریعا با اورژانس تماس بگیرید.

درصورتی‌که فرد مسن دچار ضربه مغزی شود، شرایط تا حدودی دشوارتر می‌شود. اگر سالمندان به چنین مشکلاتی دچار شوند به دلیل توانایی پایین بدن در بهبود، به‌سختی درمان می‌شوند. وجود نیروی مراقب خبره و باتجربه در چنین مواقعی کمک خوبی به‌حساب می‌آید. دوران نقاهت پس از ضربه مغزی ممکن است بین چند ساعت تا چند هفته متغیر باشد.

مقاله “علت سکته مغزی در سالمندان چیست؟” را مطالعه نمایید.

علائم ضربه مغزی در سالمندان

ضربه مغزی برعکس سایر مشکلات وارده به بدن دارای علائم مشخص و پنهان است. اگر به سر فردی ضربه وارد شد و علائم ظاهری در سروصورت وی مشخص نشد بازهم احتمال ضربه مغزی وجود دارد. این علائم برای سالمندان، کودکان و سایر رده‌های سنی یکسان است. برای اطلاعات از این نشانه‌ها در ادامه با ما همراه باشید.

  • بیهوشی
  • سرگیجه طولانی‌مدت
  • فراموشی
  • ناتوانی شخص در تمرکز کردن
  • تار شدن دید
  • کم‌کار شدن مغز (تشخیص توسط پزشک)
  • به‌وجودآمدن حالت تهوع و استفراغ
  • سردرد شدید
  • حساسیت شدید به نور و صدا حتی امواج بسیار ضعیف
  • به‌هم‌ریختن زمان خواب (خواب بیشتر یا کمتر از حالت عادی)
  • عصبانی شدن بی‌دلیل
  • دل‌شوره و نگرانی عجیب و بی‌دلیل
  • عدم توانایی در حفظ تعادل
  • احساس بی‌حالی و خستگی شدید

ممکن است یک فرد تنها یکی از علائم بالا را داشته باشد. درصورتی‌که ضربه شدید به سر سالمند وارد شد، حتما تمام حرکات و رفتار او را تحت‌نظر بگیرید. در صورت تمایل از پرستار در منزل تهران استفاده کنید تا سالمند شما دقیقا تحت‌نظر قرار بگیرد.

ضربه مغزی سالمندان

همان گونه که گفته شد درصورتی‌که سالمندان دچار ضربه مغزی شوند با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد. یکی از خطرناک‌ترین احتمالات این است که فرد مسن راه منزل خود را گم کند. بیشتر سالمندان ما از داروها و قرص‌های رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند. احتمال عدم بروز علائم در این افراد بیشتر است زیرا داروها ممکن است مانع بروز نشانه‌ها شوند. در صورت واردآمدن ضربه به سر سالمندانی که داروی رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنند حتما به پزشک مراجعه کنید. دقت کنید که اگر هیچ علائمی در فرد مسن ظاهر نشد بازهم جهت معاینه به پزشک مراجعه کنید.

نقش نیروی مراقب در بهبود سالمندان پس از واردآمدن ضربه به مغز

پس از اینکه خطر حاصل از ضربه مغزی خنثی و علائم حیاتی بیمار ثابت شد، او از بیمارستان مرخص می‌شود. در این دوره است که باید به‌دقت به‌صورت تمام‌وقت به بیمار توجه کرده و وضعیت او را بررسی کنید. حضور پرستاری که به همه علائم و نکات مربوط به ضربه مغزی واقف باشد، بسیار مهم است. ازآنجایی‌که سالمندان نیز مانند کودکان نمی‌توانند مشکلات خود را دقیق بیان کنند به پرستار حرفه‌ای برای سالمند خود نیاز دارند. پرستار با دیدن نحوه حرکات و سخن‌گفتن آنان میزان تغییر و بهبودی سالمندان را متوجه می‌شود.

مقاله “بیماران مرگ مغزی به چه افرادی گفته می‌شود؟” را مطالعه نمایید.

استخدام پرستار در منزل تهران

اگر در شهر تهران زندگی می‌کنید به‌راحتی می‌توانید از وجود این کادر مجرب در مراقبت از سالمندان خود برخوردار شوید. این امکان در همه شهرها وجود دارد اما چون استان موردنظر ما تهران است، بیشتر در این باره صحبت می‌کنیم. به‌طورکلی مراقبت از افرادی که دچار ضربه مغزی شده‌اند امری حساس و خطیر است. حضور یک فرد آگاه در این زمینه می‌تواند کمک خوبی برای اعضای خانواده باشد. حضور نیروی پرستار حرفه‌ای در تهران احتمال بهبود بیمار شما را نسبت به حالت عادی بیشتر می‌کند.

کلام آخر

ضربه مغزی بر اثر واردآمدن ضربه سخت به سر در افراد ایجاد می‌شود. واردآمدن این ضربه برای سالمندان و کودکان عوارض بیشتری به دنبال دارد. ازآنجایی‌که این افراد قادر به بیان دقیق مشکلات و درد خود نیستند، صدمه بیشتری می‌بینند. باید در صورت ضربه مغزی در افراد مسن، از پرستار حرفه‌ای جهت مراقبت از بیمار کمک بگیرید. امیدواریم مطالعه این مقاله اطلاعات لازم و مفید را درمورد ضربه مغزی سالمندان در اختیار شما قرار داده باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *