پرستار در منزل, پرستار سالمند, سالمند, نکات

نکات لازم برای پرستاری بیماران آلزایمری

آلزایمر

مراقبت از بیمار مبتلا به آلزایمر:

پرستاری بیماران آلزایمری و مراقبت از آن ها میتواند بسیار چالش برانگیز باشد این بیماری در صورت پیشرفت  باعث میشود توانایی انجام کارهای شخصی توسط بیمار رفته رفته کم تر شود.اگر شما میخواهید از یک فرد مبتلا به بیماری  آلزایمر مراقبت کنید لازم است نکاتی در خصوص آن بدانید. نکاتی که در متن به آن ها خواهیم پرداخت شایع ترین چالش هایی است که با آن ها روبرو خواهید شد و به شما کمک بسیاری خواهند کرد.

  • کسب اطلاعات لازم در مورد بیماری:

کسی که میخواهد پرستاری بیماران آلزایمری را انجام دهد ابتدا باید در مورد بیماری آلزایمر اطلاعات لازم را کسب کند. علائم آلزایمر با پیشرفت بیماری بدتر میشود که چالش های جدیدی را برای پرستاران و مراقبان این افراد دارد.آشنایی با مراحل بیماری و علائم مربوط به آن به افراد کمک میکند تا برنامه ریزی درستی برای نحوه مراقبت خود داشته باشند.این بیماری شامل سه مرحله خفیف،متوسط و ضعیف میباشد.در مرحله خفیف فرد ممکن است در به خاطر سپردن وقایع اخیر و نیز نام افراد مشکل داشته باشد.در مرحله متوسط بیمار در شناسایی دوستان نزدیک و اعضای خانواده مشکل خواهد داشت و در مرحله شدید فرد بیمار برای انجام تمام فعالیت های روزانه خود به کمک نیاز دارد و ممکن است حتی توانایی بلعیدن غذا و مکالمه ساده را از دست دهد.

  • اهمیت برقراری ارتباط صحیح:

برقراری ارتباط صحیح با مبتلایان به این بیماری مسئله بسیار مهمی است.بهتر است کلمات ساده را انتخاب کنید و از جملات کوتاه با صدای ملایم استفاده کنید همچنین سعی کنید هرگونه عاملی که باعث حواس پرتی بیمار میشود مانند صدای تلویزیون و رادیو را به حداقل برسانید این امر به بیمار کمک میکند تا روی آنچه شما میگویید بهتر تمرکز کند.قبل از شروع صحبت  با این افراد نام آن ها را صدا کنید و مطمئن شوید توجه آن ها را جلب کرده اید.با آن ها تماس چشمی برقرار کنید و اگر شما را نشناختند به آن ها یادآوری کنید.از گفتگو با فرد مبتلا به آلزایمر مانند یک کودک جدا خودداری کنید و اگر سوالی از آن ها میپرسید با صبر و حوصله منتظر پاسخ باشید و حرف آن ها را قطع نکنید.

  • نحوه برخورد صحیح با بیمار هذیان گو:

با پیشرفت بیماری آلزایمر گروهی از بیماران هستند که علائمی همچون توهم و هذیان را نیز تجربه میکنند این توهم به این صورت است که بیمار چیزی را که وجود خارجی ندارد،میبیند،بو میکند،احساس میکند یا میشنود.به عنوان مثال گاهی فرد مبتلا به آلزایمر قادر به تشخیص واقعیت با آنچه که در تلویزیون میبیند نیست پس بهتر است در صورت پخش برنامه های نامناسب برای روحیه این افراد حتما تلویزیون را خاموش کنید و یا توجه آن ها را به یک فعالیت دیگر جلب کنید تا آرام بگیرند.بهتر است تا جایی که ممکن است در مورد چیزهای خیالی که میبینند و میشنوند با آن ها بحث نکنید در عوض سعی کنید آن ها را آرام کنید و به احساساتی که ابراز میکنند با لطافت تمام پاسخ دهید.

بیمار آلزایمری

پرستاری بیماران آلزایمری نیازمند دقت و توجه فراوان است.فردی که این مسئولیت بزرگ را قبول کرده بهتر است نکات لازم برای مراقبت از بیمار آلزایمری را بداند تا بتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

  • برخورد صحیح با بیمار طغیانگر:

یکی از جدی ترین چالش ها که برای افرادی که پرستاری بیماران آلزایمری را انجام میدهند تغییرات ناگهانی خلق و خوی فرد بیمار است.به عنوان مثال فردی که همیشه رفتاری ملایم و آرام داشته ناگهان شروع به پرخاشگری و استفاده از سخنان زشت میکند.این نوع رفتار میتواند برای پرستار آزار دهنده و ناراحت کننده باشد نکته اصلی این است که بدانید چه عواملی باعث بروز این پرخاشگری ها شده در این صورت در دفعات بعدی شما میتوانید با این گونه رفتارها بهتر مقابله کنید.سعی کنید در صورت مشاهده این رفتارهای طغیانگرانه آرام باشید و به خود یادآوری کنید که همه این رفتارها به خاطر بیماری است و جنبه شخصی ندارد.

  • جلوگیری از گم شدن:

قدم بعدی در پرستاری بیماران آلزایمری ایمن نگه داشتن آن هاست.گاهی این بیماران خانه را ترک کرده و پس از سرگردانی و پیدا نکردن خانه خود گم میشوند برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی لازم است که درها را قفل کنید و برای اطمینان آدرس یا شماره تماس خود را روی کاغذی نوشته و در جیب لباس فرد مبتلا به آلزایمر قرار دهید تا در صورت گم شدن افرادی که با وی برخورد میکنند بتوانند او را به منزل بازگردانند.

  • داشتن برنامه روتین برای دستشویی

افراد سالخورده مبتلا به آلزایمر ممکن است با پیشرفت بیماری خود بی اختیاری ادرار و مدفوع را تجربه کنند این امر برای فردی که پرستاری بیماران آلزایمری را انجام میدهد مشکلی جدی است اما داشتن یک برنامه روتین برای دستشویی بردن این افراد میتواند کمک کننده باشد.به عنوان مثال آنها را هر دو تا سه ساعت یک بار به دستشویی ببرید بدون این که آنها از شما درخواست کنند مصرف مایعات آن ها را شب هنگام و قبل از خواب کاهش دهید همچنین هنگام بیرون بردن آن ها همیشه یک دست لباس اضافی همراه داشته باشید تا در صورت نیاز به تعویض لباس از آنها استفاده کنید.

اقدامات احتیاطی لازم را برای حفاظت از فرد انجام دهید کابینت هایی که حاوی مواد خطرناک مانند:دارو الکل مواد شوینده و یا لوازم تیز و برنده است را قفل کنید.مواد اشتعال زا مانند فندک و کبریت را دور از دسترس فرد نگه دارید و همچنین از وجود یک کپسول آتش نشانی در منزل اطمینان حاصل کنید. پنجره های بدون حفاظ را کاملا قفل کنید تا خطر سقوط احتمالی را تا حد امکان کاهش دهید.

مطالب مرتبط

0 thoughts on “نکات لازم برای پرستاری بیماران آلزایمری

  1. یکه زارع گفت:

    درود بر شما عالی بود. کامیاب و سلامت باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *