استخدام پرستار, استخدام پرستار سالمند, پرستار سالمند, خدمات پرستاری

نکاتی جهت نگه­داری و مراقبت از سالمندان

برای نگهداری از سالمند در منزل چه نکاتی را رعایت کنیم؟

پدیده سالمند، مسئله ­ای بسیار طبیعی بوده و غیر قابل انکار است. سالمندی برای همه افراد اتفاق افتاده و پس از رسیدن به سن 60 سالگی، آن را تجربه خواهید کرد. سالمندی به معنای بیماری نبوده و افراد تنها در انجام برخی کارها نیازمند کمک دیگران هستند. البته برخی از سالمندان تا این سن زندگی سالمی داشته و به نیامند کمک دیگران نخواهند بود.

افرادی با عدم توانایی انجام برخی کارها، اقدام به استخدام پرستار در منزل می­کنند. پرستار سالمند باید به نکاتی در زمینه نگهداری از وی برخوردار باشد. نگهداری از سالمند و انجام کارهای وی نیازمند آگاهی از نکاتی بوده که در ادامه به بررسی آن­ها می­پردازیم.

فاکتورهای مهم جهت نگه­داری و مراقبت از سالمندان

افرادی با برخورداری از وظیفه نگهداری از سالمندان، اغلب کم هستند. برخی افراد به دلیل عدم آگاهی با نکات آموزش در این زمینه، از انجام این شغل سر باز می­دارند. اما این شغل در کنار مشکلات خود از مزایایی نیز برخوردار بوده که آن را برای افراد آسان می­کند. در ادامه به بررسی فاکتورهای مهم جهت نگه­داری و مراقبت از سالمندان خواهیم پرداخت. پرستار سالمند با آگاهی از این موارد به راحتی به کار خود می­پردازد.

بررسی امنیت مربوط به منزل سالمندان

جهت تامین امنیت منزل سالمندان باید تدابیری در این زمینه اندیشیده شود. در نگهداری از سالمند باید همیشه منزل را جهت رفت ­و آمد بهتر سالمندان روشن نگه دارید. به علاوه، مبلمان­ های اضافی و مانع حرکت آزادانه سالمند را از میان بردارید. به منظور حمام و دستشویی راحت سالمند نیز از میله­ های کمکی استفاده کنید.

از دیگر تدابیر مهم در بررسی امنیت منزل سالمند، قرار دادن لایه­ های پلاستیکی در نقاط لغزنده است. این کار از لیز خوردن وی در نقاط حساس منزل جلوگیری خواهد کرد. پرستار سالمند باید کابل و سیم­ها را از مسیر حرکت جمع­ آوری کرده تا از سقوط آن جلوگیری شود. بهره­ گیری از حسگرهای مونوکسید کربن یا حسگر دما نیز در پرستاری از سالمند بسیار مناسب خواهد بود.

اطلاع از وضعیت سالمند در منزل

درصورت تمایل فرد به زندگی تنها، این شرایط را برای وی فراهم کنید. امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، وسایل متنوعی جهت آگاهی از وضعیت سالمند به بازار ارائه شده است. این وسایل وضعیت حرکتی سالمند را به اطلاع نزدیکان یا فرزندان سالمند می­رساند. به علاوه، برقراری تماس تصویری با سالمند نیز جهت رفع نگرانی بسیار مفید خواهد بود. در نتیجه، پرستار سالمند امکان استفاده از این موارد را نیز خواهد داشت.

استخدام پرستار جهت مراقبت از سالمند

در برخی موارد فرزندان امکان ماندن در کنار سالمند و نگهداری از وی را نخواهند داشت. بنابراین، جهت نگهداری از سالمند، پرستاری از سالمند در این زمینه کمک می­گیرند. پرستاران ماهر در این زمینه کمک سودمندی به سالمندان جهت رفع نیاز خود خواهند کرد. هزینه استخدام پرستار، مربوط به پرستاران نیز شامل موارد مختلفی می­شود. دستمزد پرستار، درمان سالمند و هزینه ­های روزانه از جمله هزینه ­های مربوط به نگهداری سالمند است.

ورزش سالمندان

از دیگر نکات مهم در نگهداری و مراقبت از سالمندان، ورزش آن­ها است. برخی نیازمند پرستار سالمند بوده و ورزش نیز کمک بزرگی به آن­ها محسوب می­شود. فعالیت بدنی و ورزش آن­ها را از هرگونه بیماری مصون نگه می­دارد. یوگا، پیاده­روی و رژیم غذایی متعادل و سالم در نگهداری سالمند بسیار سودمند خواهد بود.

توجه به مصرف به موقع دارو

مصرف سر موقع دارو برای سالمندان از اهمیت بالایی برخوردار است. عدم مصرف به موقع داروها خطراتی را برای آن­ها در پی خواهد داشت. ضعف بینایی، مشکلاتی در حافظه و غیره سلامت سالمندان را به خطر می­­­اندازد. ترجیحا جهت یادآوری داروها، روی آن­ها برچسب چسبانده و با حروف بزرگ نحوه مصرف را یادداشت کنید. از همین جهت، پرستار سالمند به مصرف به موقع داروها نیز توجه خواهد کرد.

انجام امور اداری سالمند

امور اداری مربوط به سالمند باید باید شخصا انجام شود. در پرستاری از سالمند درصورت عدم امکان حضور فرزندان به آن­ها وکالت دهید. درصورت تمایل سالمند وصیت­نامه وی را آماده کرده و آن را به فردی امین بسپارید. سالمند نیز از انجام این امور بسیار خشنود و راضی خواهد بود.

سرگرمی سالمند به انجام کار

ارتباط سالمند با جهان اطراف باید برقرار بوده و به هیچ عنوان قطع نشود. سالمندان امکان انتقال تجربه و مهارت خود را به دیگران دارند. اغلب سالمندان به تماشای تلویزیون و نشستن در منزل علاقه ­مند هستند. پرستار سالمند نیز فضایی آسوده را باید برای آن­ها فراهم کند. برخی سالمندان نیز منزوی شده و در این شرایط افسردگی، ناراحتی و غیره به سراغ آن­ها خواهد آمد.

غذاخوردن سالمندان با حضور در جمع

نگهداری از سالمند شامل غذا خوردن وی نیز می­شود. سالمندان بنا به دلایل متفاوتی مانند تنهایی جهت تهیه غذا با مشکلاتی مواجه خواهند شد. سالمندان با حضور در جمع و غذا خوردن در کنار یکدیگر، احساس خوشحالی دارند. از همین جهت، احساس تنهایی در آن­ها کاهش داده شده و رضایت را در چشمان آن­ها خواهید دید.

در نظر داشتن انواع ناتوانی­های فیزیکی

افزایش سن، ناتوانی­ های جسمانی را به دنبال دارد. پرستار سالمند نیز با تشخیص ناتوانی­ های فیزیکی به آن­ها در این زمینه کمک خواهد کرد. ضعف بینایی، شنوایی، لامسه یا سایر حس­ها از جمله ناتوانی­های فیزیکی سالمندان محسوب می­شود. نگهداری از سالمند از اهمیت بالایی در این زمینه برخوردار است.

توجه به تغذیه مناسب

از دیگر فاکتورهای مهم در زمینه نگهداری و مراقبت از سالمندان، توجه به تغذیه آن­ها است. توجه به تغذیه مناسب از بروز بسیاری از بیماری ­ها جلوگیری خواهد کرد. عادات غذایی باید مطلوب بوده و اصولی را در این زمینه رعایت کنید. تعادل، تنوع، کفایت، کنترل انرژی و غیره از جمله موارد مهم در رعایت تغذیه سالمندان است. پرستار سالمند نیز باید به این نکته توجه ویژه­ای داشته باشد.

عدم دستور به سالمندان

هنگام پیشنهاد دادن به سالمندان، آن را به صورت پیشنهادی مطرح کنید. دستور به سالمندان آن­ها را از زندگی ناامید کرده و به آن­ها احساس افسردگی دست می­دهد. بنابراین، پیشنهاد دادن به سالمندان را جایگزین دستور کنید. پرستاری از سالمند و طرح پیشنهادهای هیجان ­انگیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

سخن آخر

نگهداری از سالمند نیازمند رعایت نکات و درنظر داشتن فاکتورهایی در این زمینه است. پرستار سالمند افراد را در این زمینه کمک کرده و سالمندان را کمک خواهند کرد. سالمندان در این دوره زمانی نیازمند مراقبت بوده و نگهداری از آن­ها از اهمیت بالایی برخوردار است. امیدواریم با مطالعه این مقاله با فاکتورهایی در زمینه نگهداری و مراقبت از سالمندان آگاه شده باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *