پرستار در منزل, پرستار سالمند, پرستار سالمند آلزایمری

پرستاری از یک سالمند آلزایمری چه نکاتی دارد

با افزایش سن به مرور بدن انسان رو به تحلیل رفته، تراکم استخوان ها کم شده و اختلالات حسی مختلف نظیر کاهش شنوایی، کاهش بینایی و … رخ می دهد؛ این دلایل سبب شده سالمندان در گروه افراد ضعیف و ناتوان جامعه گنجانده شده و نیاز به وجود مراقب داشته باشند. پرستاری از سالمندان با توجه به افزایش سطح دغدغه ها و دنیای شلوغ امروزی به خودی خود سخت به نظر می رسد؛ حال اگر این سالمند درگیر بیماری خاصی همانند آلزایمر نیز باشد این امر بسیار سخت تر می شود. پرستاری از سالمند آلزایمری مستلزم شناخت بیماری و رعایت نکاتی خاص می باشد. خدمات پرستاری ناجی با نگارش این مقاله در تلاش است، این بیماری و نکات مربوط به نگهداری از این بیماران را براش شما شرح داده؛ پس در ادامه با ما همراه بوده و از خواندن این مقاله کاربردی غافل نشوید.

آلزایمر چیست؟

از جمله بیماری های شایع که با افزایش سن در انسان بروز پیدا می کند، آلزایمر نام دارد. این بیماری یک بیماری زوال عصبی به شمار رفته و با از دست رفتن ساختار یا عملکرد سلول های عصبی به کندی آغاز شده و با گذشت زمان رو به وخامت می رود. سالمندان مبتلا به آلزایمر قوای جسمی و روحی خود را به آرامی از دست داده و دچار تغییرات در خلق و خوی، شخصیت، برخورد و رفتار می‌ شوند. به طور معمول از اولین نشانه های آلزایمر، اختلال در حافظه کوتاه ‌مدت و مشکل در به یاد آوردن اتفاقات اخیر می باشد.

محیط خانه را ایمن کنید!

همانطور که در متن بالا ذکر شد رفتار بیماران مبتلا به آلزایمر بسته به درجه پیشرفت بیماری تغییر کرده و در مراحل پیشرفته تر به هیچ عنوان قابل پیش بینی نیست؛ در نتیجه این سالمندان ممکن است به خود و یا دیگران آسیب زده و باعث ایجاد جراحت شوند. در نتیجه لازم است تمام اشیایی که بیمار ممکن است با آن‌ ها به خود آسیب بزند را دور نگه داشته و از تماس سالمند آلزایمری با وسایل پُرخطری مانند چاقو و یا اجاق گاز جلوگیری نمایید.

برنامه منظم را فراموش نکنید!

پرستاری از سالمند مستلزم داشتن روتینی ثابت و برنامه ای منظم است؛ پرستار سالمند مبتلا به آلزایمر اهمیت این موضوع را دو چندان می کند. فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است وعده ها غذایی خود را از یاد برده و یا داروهای خود را به اشتباه مصرف کند؛ از طرفی داشتن روتینی ثابت و آگاهی از ساعت دقیق صرف غذا، استحمام، مصرف دارو و خوابیدن می ‌تواند در کاهش سرعت پیشروی بیماری آلزایمر موثر واقع شود.

تحرک و تفریح

تحرک، تفریح و ارتباط با دیگران تاثیر زیادی بر کاهش سرعت پیشرفت بیماری داشته و روحیه شادابی و سرزندگی را در بیمار حفظ می کند. انجام امور مختلفی از قبیل رفتن به پارک، تماشای فیلم، باغبانی، دیدار دوستان و اعضای خانواده و … بسیار موثر واقع می شود.

بهبود اعتماد به نفس و استقلال

پرستار و نگهدار سالمند در قدم اول باید تلاش کند حس اعتماد به نفس و استقلال را از بیمار خود سلب نکند. او با صبر و حوصله موظف است اجازه دهد فرد سالخورده کارهایی که می تواند به تنهایی انجام دهد را به صورت انفرادی انجام  داده و حتی او را تشویق کند. استفاده از رنگ ‌های شاد در لباس، توجه به بهداشت شخصی مانند مرتب بودن موها، مسواک زدن و … نیز تاثیری غیرمستقیم بر اعتماد به نفس بیمار می گذارند.

صبور باشید!

پرستاری از سالمند آلزایمری مستلزم انعطاف پذیری، صبر و حوصله بالا می باشد. باید توجه داشت که فرد مبتلا ممکن است رفتارهای پرخاشگرانه و یا بهانه ‌گیری ‌های مداوم داشته باشد. این رفتارها جنبه شخصی نداشته و تنها بخشی از روند بیماری و کهولت سن است. سالمندان مبتلا به آلزایمر دچار فراموشی شده و ممکن است بخشی کوچک و یا تمام حافظه خود را از دست داده باشند؛ اما به خوبی رفتار ما را درک می کنند.

همگام با تکنولوژی

به وجود آمدن برنامه های مختلفی مانند موقعیت‌یاب (GPS) شما را در نگهداری از یک فرد آلزایمری بسیار یاری کرده، علی الخصوص اگر فرد سالمند در مراحل اولیه‌ بیماری بوده و مشتاق به گشت و گذار به صورت انفرادی باشد؛ با استفاده

از این برنامه به‌ سادگی می‌توانید موقعیت بیمار را دنبال کرده و از مکان دقیق آن آگاه شوید. پس برای پرستاری از یک بیمار آلزایمری همگام پیش رفتن با تکنولوژی را فراموش نکرده و حتما از آن بهره ببرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *