پرستار سالمند, پرستار سالمند آلزایمری, خدمات پرستاری, دسته بندی نشده

خدمات پرستاری و نگهداری از بیماران و سالمندان آلزایمری در منزل

مسئولیت‌های پرستار سالمند آلزایمری

مراقبت کردن از یک فرد بیمار یا سالمند دشوار است زیرا باید زمان و توجه زیادی به آنها اختصاص دهید. حال در صورت ابتلا فرد سالمند به بیماری مانند آلزایمر وضعیت دشوارتر می‌شود. شما به‌عنوان پرستار سالمند آلزایمری، باید به همه کارها و رفتار وی نظارت کامل داشته باشید. در ادامه شما را با وظایف پرستار سالمند آلزایمری و  خدمات پرستاری و نگهداری از بیماران و سالمندان آلزایمری در منزل آشنا می‌کنیم.

کار کشیدن از مغز سالمند آلزایمری

ویژگی پرستار سالمند آلزایمری

پرستار سالمند کسی است که به مراقبت از بیماران کم‌توان جسمی می‌پردازد. وظیفه پرستار سالمند آلزایمری این است که به وی در انجام فعالیت‌های روزانه کمک کند. همه بیماری‌ها تاثیرات بدی روی سالمند می‌گذارند اما بیماری مانند آلزایمر کار را دشوارتر می‌کند. مراقبت از سالمند به دودسته مراقبت عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شود. مراقبت اختصاصی برای سالمندان بیمار انجام می‌شود.

بهتر است ابتدا با بیماری آلزایمر و تاثیرات آن بر فرد سالمند آشنا شویم. بیماری که افراد در سنین بالا به آن مبتلا شده و باعث زوال عقل آنها می‌شود، آلزایمر نام دارد. این بیماری عصبی به آهستگی در فرد ظاهرشده و مغز او را درگیر می‌کند. در مراحل پیشرفته، فرد حافظه خود را به‌طور کامل از دست می‌دهد.

هنوز شناخت کاملی از این بیماری در دست نیست؛ بنابراین راهی برای درمان و پیشگیری از آن وجود ندارد. البته ممکن است برخی راه‌های مانند حل جدول برای پیشگیری توصیه شوند ولی 100 درصد موثر نیستند.

علائم تشخیص بروز آلزایمر در سالمندان

بیماری آلزایمر با بروز مشکل در ادای واژگان خود را نشان می‌دهد. در مراحل بعدی فرد به آهستگی نام‌ها و کارهای مهم را فراموش می‌کند. در مرحله پیشرفته، بیماری چیزی به خاطر نمی‌آورد. مهم‌ترین نشانه‌های آلزایمر شامل موارد زیر هاستستند:

  • ابتلا به حواس‌پرتی
  • راه رفتن بی‌هدف در محیط اطراف
  • بی‌اعتنا به حوادث و افراد
  • تغییر حالت‌های ناگهانی
  • ایجاد حالت گنگی و سردرگمی
  • ناتوانی در به یادآوردن اتفاقات گذشته
  • بیان مکرر پرسش‌ها
  • ادای غیرواضح واژگان
  • صحبت‌های بی‌وقفه
  • بروز رفتار نامناسب مانند مشاهده صحنه‌ها غیرمجاز در تلویزیون
  • بروز مشکل در حافظه
  • اضطراب دائمی
  • دشواری در حفظ اطلاعات جدید

وظایف حیاتی پرستار سالمند آلزایمری

برای نگهداری از سالمند آلزایمری دو راه در پیش ‌رو دارید: انتقال به بیمارستان یا مراقبت در منزل. اگر قصد دارید بیمار خود را به بیمارستان منتقل کنید، وظایف شما کمتر می‌شود. درصورتی‌که از بیمار خود در منزل مراقبت کنید، باید با برخی نکات آشنا باشید. داروهای تجویزشده برای بیماری آلزایمر تنها به خفیف شدن علائم بیماری کمک می‌کنند و درمانی در کار نیست. در ادامه مهم‌ترین وظایف شما به‌عنوان پرستار بیمار آلزایمری را بیان می‌کنیم.

حفظ امنیت منزل

آلزایمر باعث می‌شود فرد درک درستی از کارهای خود نداشته باشد. این امر گاهی به انجام کارهای خطرناک مانند خوردن تعداد زیادی قرص منجر می‌شود. شما باید انواع دارو، وسایل تیز و مواد آتش‌زا دور از دسترس بیمار قرار دهید. باید منزل حتی در شب به‌اندازه کافی روشن باشد. وسایل منزل باید به‌گونه‌ای چیده شوند که سد راه افراد نشوند. قفل همه درها باید به‌درستی کار کنند.

تغذیه مناسب بیمار

در برنامه غذایی سالمند آلزایمری فقط مواد غذایی سالم قرار دهید. به‌هیچ‌وجه مواد خوراکی محرک به سالمندان ندهید. سعی کنید در شبانه‌روز حجم مناسبی از مایعات و مواد غذایی به بدن بیمار برسد.

فعالیت بدنی مناسب

بزرگ‌ترین خطر برای افراد سالمند نداشتن تحرک کافی است. باید برنامه‌ریزی خوبی برای تحرک، نرمش و پیاده‌روی فرد سالمند داشته باشید. البته این امر باید با مشورت پزشک معالج انجام شود تا بیش‌ازحد به سالمند شما فشار وارد نشود. در حین انجام فعالیت بدنی باید به‌خوبی از فرد آلزایمری مراقبت کرده و او را تحت نظر داشته باشید. حین نرمش یا تحرک فیزیکی مراقب تغییر رفتارهای ناگهانی در بیماری آلزایمری باشید.

اختصاص وقت به فعالیت‌های سرگرم‌کننده

انجام برخی فعالیت‌ها مانند گوش سپردن به موسیقی باعث می‌شود که مغز بیمار درگیر شده و آرامش بیشتری داشته باشد. در صورت امکان در منزل بیمار تعدادی گل ‌و گیاه نگهدارید و تاثیر آن را به‌وضوح مشاهده کنید. انجام بازی و کارهای سرگرم‌کننده مانند نقاشی و خاطره درمانی ممکن است سرعت ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

فرد آلزایمری ممکن است به سندروم غروب آفتاب مبتلا شود. این سندروم باعث می‌شود فرد از شب تا صبح بی‌قرار بوده و از صبح تا شب بیشتر بخوابد. شما باید درباره این مشکل اطلاعات لازم را کسب کرده و به‌درستی با بیمار برخورد کنید.

مراقبت بهداشتی سالمند آلزایمری

حتماً ساعات مشخصی برای بردن سالمند به دستشویی در نظر بگیرید. در زمان بی‌قراری سالمند به وی آرامش دهید. صندلی و دسته‌های مناسب برای راحتی بیمار در دستشویی و حمام قرار دهید. آب حمام و دستشویی را برای بیمار تنظیم کنید.

جمع‌بندی

مراقبت از بیمار مبتلا به آلزایمر در منزل برای کمک به شرایط روحی وی بهتر است. در صورت نگهداری از سالمند آلزایمری در منزل باید با این بیماری و وظایف خود آشنا باشید. مسئولیت پرستار بیمار آلزایمری سنگین است و باید 24 ساعته انجام شود. در این مطلب برای آشنایی شما، به‌طور کامل وظایف پرستار سالمند آلزایمری را شرح دادیم.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *