سلامتی

پرسش و پاسخ راجع به واکسن کرونا

پرستار سالمند کرونایی

آیا نگران وضعیت ایمنی و عوارض ناشی از واکسن کرونا هستید؟!

تحقیقات نشان داده است که همچنان با وجود این حجم از اطلاع رسانی همچنان عده ای هستند که وقتی درباره کرونا از آن ها سوال می پرسید می گویند حالا ببینیم چه می شود. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است باعث شود برخی از افراد تمایل کمتری برای واکسیناسیون خود داشته باشند شاید نگران وضعیت ایمنی و عوارض آن باشد. در این مقاله به پرسش های اساسی پیرامون واکسن کرونا می پردازیم.

واقعیت کرونا
آیا ممکن است از طریق واکسن کووید-19 به این بیماری مبتلا شوم؟


 کاملا غیرممکن است که واکسن به کسی کووید-19 دکتر تاکسون می گوید هیچ مکانیزمی وجود ندارد که این بیماری را با واکسن انتقال دهد. چون دلیل این بخاطر این است که واکسن حاوی کل ویروس نیست بنابراین نمیتواند باعث انتقال کووید-19 شود. در عوض تزریق به سیستم ایمنی کمک می کند تا اگر در آینده به ویروس مبتلا شدیم ابزار برای دفاع وجود داشته باشد.

آیا واکسن باعث ناباروری و عقیم شدن می شود؟

دکتر تاکسون اظهار کرده که هیچ مدرکی مبنی بر ناباروری به خاطر واکسن کرونا وجود ندارد و مردم اصلا نگران نباشند. ما اطلاعات قوی و بی چون و چرا داریم که هیچ یک از واکسنهای موجود در بازار تاثیری بر روی باروری ندارد.

آیا با اینکه تا به کرونا مبتلا شدم باز هم باید واکسن بزنم؟

هرکسی که تا کنون به ویروس کووید-19 گرفتار شده است باز هم باید بزند چرا که هنوز به طور قطعی معلوم نیست چه مدتی بدن در برابر ویروس مصونیت دارد.

جدیدترین تحقیقات نشان می دهد مصونیت می تواند فقط 3 هفته باشد اما باز هم کارشناسان می گویند احتیاج به مطالعات به مراتب گسسترده تری است. مردم باید واکسن بزنند تا مطمئن باشیم برای مدت طولانی تری نسبت به کووید-19 مصونیت داریم.

آیا واکسن برای جهش های ویروس هم مناسب است؟

پزشکان نگران هستند که جهش های کرونا تهدید جدی به حساب بیایند. تنها راه نجات از این ویروس مصونیت گله ای است.

مصونیت گله ای یک اصطلاح علمی است و به این معنای این است که در یک جامعه افراد کافی در برابر یک بیماری ایمن شوند تا از گسترش آن جلوگیری شود. بنابراین این لحظات از بحرانی ترین لحظه ها در کشور به حساب می آید واکسیناسیون باید به صورت سراسری و سریع انجام شود.

عوارض جانبی واکسن کرونا چیست؟

حتی استفاده از واژه عوارض جانبی در این زمینه درست نیست. زیرا این واژه بار منفی و  غیرطبیعی دارد. آنچه اکثر مردم بعد از تزریق واکسن به آن اشاره می کنند کاری است که آن برای تقویت سیستم ایمنی شما انجام می دهد است. افراد ممکن است برای مدت کوتاهی با علائم شبیه آنفولانزا و سرماخوردگی درگیر باشند.

 

مطالب مرتبط

0 thoughts on “پرسش و پاسخ راجع به واکسن کرونا

  1. احمدی گفت:

    سلام ممنون میشم جواب بدین
    مادرم امروز دوز سوم واکسن آسترازنکا زده و از اونجایی که آرتروز و نقرس داره و زانوش آب میاره وقت دکتر داشت دکتر به همکارش گفته که آب زانوش رو بکشه برای آزمایش و همکار دکتر با کمال بی توجهی اشتباها به جای کشیدن مایع مفصلی دو تا آمپول کورتون تزریق کرده میخواستم ببینم خطری نداره چون‌جایی هم که واکسن تزریق کردیم تاکیدا نوشته بودن در صورت مصرف کورتون حتما اطلاع بدین خیلی نگرانم‌ چیکار باید بکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *