پرستار سالمند, تغذیه مناسب, دسته بندی نشده, سلامتی

چگونه فشار خون بالا را کنترل کنیم؟

رژیم غذایی سالمندان

چگونه فشار خون بالا را کنترل کنیم؟

رژیم غذایی سالمندان یکی از مسائل بسیار مهم در حفظ سلامتی آن هاست. چرا که افزایش فشار خون در افراد مسن بسیار شایع است. با افزایش سن، سیستم عروقی ما تغییر می کند. عروق سفت می شوند، و بنابراین فشار خون افزایش می یابد. این حتی در مورد افرادی که از سلامت قلب برخوردارند نیز صادق است. اما تنها چیزی که در این خصوص امیدوارکننده و خوب است این است که فشار خون افراد امری قابل کنترل است. تغییرات زیادی وجود دارند که می توانید با اعمال آن ها در سبک زندگی خود خطر فشار خون بالا برای سلامتی خود را کاهش دهید.

تاثیر رژیم غذایی در فشار خون بالا

تغییر رژیم غذایی می تواند فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است که برخی از غذاها هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت می توانند فشار خون را کاهش دهند. ما در این متن بررسی خواهیم کرد که کدام غذاها برای کاهش فشار خون مفیدند و چگونه می توان آن ها را در یک رژیم غذایی سالم قرار داد.

توت ها در رژیم غذایی سالمندان

محققان در یک مطالعه که بیش از 34000 فرد مبتلا به فشار خون بالا را مورد آزمایش قرار دارند، دریافتند کسانی که بیشترین میزان مصرف آنتوسیانین را دارند 8 درصد نسبت به کسانی که تا این حد مصرف ندارند احتمال ابتلا به فشار خون در آن ها کاهش می یابد. آنتوسیانین ماده ای است که عمدتا در خانواده توت ها از جمله بلوبری، توت فرنگی، زغال اخته و …. وجود دارد. توت ها حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین از انواع فلاونوئید هستند. سالمندان می توانند توت ها را به عنوان میان وعده یا غذایی شیرین بعد از غذا میل کنند و یا آن ها را به اسموتی ها اضافه نمایند.

موزها در رژیم غذایی سالمندان

موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم است، ماده ای معدنی که نقشی حیاتی در کنترل فشار خون دارد. یک موز متوسط حاوی حدود 422 میلی گرم پتاسیم است. بر اساس یافته های انجمن قلب آمریکا، پتاسیم اثرات سدیم و تنش دیواره رگ های خونی را کاهش می دهد.

فشار خون بالا در سالمندان

خواص موز در رژیم غذایی سالمندان

رژیم غذایی سالمندان باید روزانه حاوی 4700 میلی گرم پتاسیم باشد. سایر غذاهایی که منبعی غنی از پتاسیم را در خود دارند عبارتند از:

  • آووکادو
  • طالبی و خربزه
  • ماهی
  • قارچ
  • سیب زمینی
  • گوجه فرنگی
  • ماهی تن
  • لوبیا

افراد مبتلا به بیماری کلیوی باید با پزشکان خود در مورد پتاسیم مشورت کنند، زیرا مقدار زیاد آن می تواند مضر باشد.

چغندر در رژیم غذایی سالمندان

نوشیدن آب چغندر می تواند فشار خون را هم در کوتاه مدت و هم در طولانی مدت کاهش دهد. در سال 2015، محققان گزارش دادند که نوشیدن 250 میلی لیتر (حدود 1 فنجان) آب چغندر قرمز منجر به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون می شود. در این مطالعه، کسانی که هر روز 1 فنجان آب چغندر می نوشند به طور متوسط در فشار خون خود حدود 4/8 میلی متر جیوه کاهش خواهند داشت.

شکلات تلخ در رژیم غذایی سالمندان

درمان به وسیله این خوراکی شیرین ممکن است فشار خون را کاهش دهد. بررسی 15 آزمایش نشان می دهد که شکلات غنی از کاکائو فشار خون را در افراد مبتلا به آن کاهش می دهد. همچنین باید توجه داشته باشید که شکلاتی با کیفیت بالا را برای رژیم غذایی سالمندان انتخاب کنید که حداقل دارای 70 درصد کاکائو باشد و هر روز یک مربع یا قطعه ای به اندازه 30 گرم از آن را مصرف کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *