پرستار سالمند, سالمند

آیا تنهایی بر روی سلامت سالمندان تأثیر می گذارد؟

تنهایی سالمندان

بسیاری از سالمندان به تنهایی زندگی می کنند. ممکن است اعضای خانواده این افراد از آن ها دور باشند و یا همسر و دوستان نزدیک خود را از دست داده باشند. تنهایی سالمندان معمولاً نگرانی هایی را برای خانواده و دوستان نزدیک آن ها به وجود می آورد. خود سالمندان نیز ممکن است به دلیل کاهش توانایی ها، از بیرون رفتن و معاشرت با دیگران دست بکشند. از بین رفتن روابط اجتماعی و فعالیت منجر به احساس تنهایی می شود. احساس تنهایی در سالمندان می تواند تأثیرات منفی بر سلامت روحی و جسمی آن ها بگذارد. برای این که بهتر بتوانیم از سالمندان عزیز خود مراقبت کنیم باید بدانیم تنهایی چه تأثیری بر روی آن ها می گذارد.

تأثیرات تنهایی بر روی سالمندان

مطالعات نشان می دهند که تنهایی تأثیر مستقیم بر سلامت روان سالمندان می گذارد و می تواند بر سلامت جسمی آن ها تأثیرگذار باشد. در ادامه به بعضی از این موارد اشاره می کنیم:

  1. سلامت روان:

تنهایی یک احساس منفی است و تحمل آن برای انسان ها که ذاتاً موجوداتی اجتماعی هستند در هر سنی سخت است. تنهایی می تواند احساسات منفی دیگری مانند غم و اندوه، احساس بی ارزشی و بی حسی شود. این احساسات معمولاً با افسردگی و گاهی اوقات با افکار خودکشی همراه هستند. افسردگی برای سلامت روان بسیار نگران کننده است و باید به محض تشخیص درمان شود. اگر سالمندی از قبل دارای مشکلات سلامت روان باشد، تنهایی می تواند آن را به مراتب بدتر کند.

  1. سلامت جسمانی:

تنهایی یک مشکل جسمی نیست ولی با سلامت جسمی در ارتباط است. تحقیقات نشان می دهند سالمندانی که تنها زندگی می کنند مدت زمان بیشتری با یک بیماری درگیر هستند. هم چنین مطالعات دیگری ارتباط مستقیم بین تنهایی و اختلالاتی مانند فشار خون، سکته مغزی و بیماری های حاد قلبی را نشان داده است. تنهایی سالمندان می تواند خطر مرگ و میر را نیز در آن ها افزایش دهد. چون کسی برای رسیدگی به وضعیت سلامت آن ها وجود ندارد و در مواقع اورژانسی نیز کسی برای کمک به آن ها نیست.

احساس تنهایی در سالمندان

  1. زوال شناختی و زوال عقل:

سالمندانی که تنها زندگی می کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال شناختی و زوال عقل هستند. مطالعات نشان می دهد که سالمندان تنها بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل هستند.

چگونه تشخیص دهیم که سالمندی تنهایی را تجربه می کند؟

تشخیص این که عزیزان سالمند شما تنهایی را تجربه می کنند بسیار دشوار است مخصوصاً اگر از آن ها دور باشید. احساس غم و نا امیدی از نشانه های بارز تنهایی هستند با این حال علائم مختلف دیگری نیز وجود دارد که می توانید با دقت به رفتار سالمند عزیزتان به آن ها پی ببرید. مانند:

  • از دست دادن علاقه برای انجام کارهای روزمره، معاشرت با دیگران و سرگرمی
  • بی انگیزه بودن
  • مشکلات حافظه
  • مشکلات خواب

چطور به سالمندان تنها کمک کنیم؟

  • با آن ها از راه های مختلف ارتباط منظم داشته باشید. به آن ها زنگ بزنید، تماس تصویری برقرار کنید و …
  • درست است که به کمک فناوری های امروزه می توانید با سالمندان عزیز خود در ارتباط باشید ولی سعی کنید هر چند وقت یک بار حتماً به آن ها سر بزنید.
  • از پرستار سالمند حرفه ای کمک بگیرید. پرستار سالمند حرفه ای می تواند به بهبود کیفیت زندگی سالمند عزیزتان خیلی کمک کند. پرستاران از آن ها مراقبت می کنند و با آن ها معاشرت می کنند و در روحیه آن ها تأثیر بسیار مثبتی دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *