پرستار در منزل, پرستار سالمند

خطر سویه جدید کرونا اومیکرون برای سالمندان

پرستار سالمند

نوع جدید ویروس کرونا، اومیکرون نام دارد. این سویه در ابتدا در آفریقای جنوبی، شناسایی شد. مانند دیگر سویه‌های این ویروس، اومیکرون نیز نگرانی‌هایی را برای خانواده‌ها ایجاد نمود. به‌ ویژه خطراتی که این‌ سویه اومیکرون سالمندان ایجاد می‌نماید. بنابراین افرادی که همراه بیمار و یا مراقب سالمند هستند باید به خطر سویه جدید کرونا اومیکرون برای سالمندان توجه کافی داشته باشند.

سویه جدید کرونا

سویه جدید کرونا اومیکرون

مطابق با گفته‌ سازمان بهداشت جهانی، ابتلا به سویه جدید کرونا اومیکرون، رو به‌ گسترش است. این سویه نیز مانند دیگر سویه‌ها خطرات بسیار زیادی را به وجود می‌آورد. سویه اومیکرون نسبت‌ به گونه قبلی این ویروس (دلتا)، سرایت بیشتری دارد. بنابراین می‌تواند با سرعت بیشتری، شیوع پیدا کند. این‌ گونه می‌تواند پس‌ از ۲ یا ۳ روز، میزان مبتلایان را به ۲ برابر برساند.

لذا در حال حاضر در میان بعضی از کشورها، سرایت آن بسیار زیادتر از سایرین است. بسیاری از دانشمندان بر این باورند که خطر عفونت با سویه اومیکرون، سه‌ برابر بیش‌ از دیگر سویه‌ها است. این‌ گونه کرونا، از یک طرف به‌ شدت مسری است و از طرف دیگر می‌تواند از سیستم ایمنی بدن، بگریزد. با این ویروس، مبتلایان عفونت بسیار بالایی را تجربه خواهند کرد.

خطر سویه جدید کرونا اومیکرون برای سالمندان چیست؟

همان‌طور که می‌دانید ویروس کرونا از طریق یک پروتئین به سلول‌های بدن افراد وارد می‌شود. این ویروس می‌تواند به سلول‌های بدن متصل گردد و به ایجاد عفونت در بعضی از بخش‌ها منجر گردد. بسیاری از نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که قدرت سرایت این ویروس برای افراد در معرض خطر بیشتر است. احتمال دارد این افراد، بیماری شدیدتری را تجربه نمایند. از جمله افراد در معرض خطر می‌توان به آن‌هایی اشاره کرد که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند. از طرف دیگر، خطر سویه جدید کرونا اومیکرون برای سالمندان نیز جدی است.

بنابراین این امکان وجود دارد که سالمندان به شکل حادتری از این بیماری مبتلا گردند. با توجه به اینکه قدرت سرایت کرونا اومیکرون، بالاتر است باید افراد مراقب سالمند توجه بیشتری به سالمندان داشته باشند. یکی دیگر از عواملی که لازم است یک مراقب سالمند به آن دقت داشته باشد، توجه به علائم اومیکرون است. در سویه‌های قبلی، افراد مبتلا، علائمی از قبیل از دست دادن حس چشایی و بویایی را تجربه می‌کردند‌.

این در حالی است که در اومیکرون، بیمار ممکن است با احساس خستگی مواجه شود. برخی از بیماران نیز دچار دردهایی در عضلات خود می‌شوند. سرفه‌های خفیف که ۱ یا ۲ روز ادامه دارد، از دیگر علائم ابتلا به این سویه است. بنابراین در صورت مشاهده این علائم، همراه بیمار باید این بیماران را در منزل تحت مراقبت دقیق قرار دهد.

خطرات کرونا امیکرون برای سالمندان

لازم است بدانید که سرعت انتقال اومیکرون و ابتلای به عفونت در میان مبتلایان قبلی، بالا است. از طرف دیگر انتقال این‌ سویه به افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند نیز امکان‌پذیر است. هم‌چنین احتمال ابتلا به عفونت مجدد نیز در میان این افراد وجود دارد. با این‌ حال، در این‌ صورت، شدت بیماری بسیار کمتر خواهد بود. اما به‌ طور کلی نباید از خطر سویه جدید کرونا اومیکرون برای سالمندان غفلت کرد.

چرا که همان‌طور که گفته شد این گونه جدید می‌تواند از سیستم ایمنی و واکسیناسیون فرار کند. اومیکرون در حال‌ حاضر بیش‌ از دیگر سویه‌ها در سراسر جهان رو به‌ گسترش است. تعداد مواردی که از این‌ گونه شناسایی می‌شود از دیگر سویه‌ها بیشتر است. این سویه جدید توانسته موج جدیدی از افزایش بستری‌ها را ایجاد نماید. به دلیل خطرات این‌ سویه برای سالمندان، بسیاری بر این باورند که باید تزریق واکسن انجام شود.

از طرف دیگر، زمان تزریق برای این افراد نیز باید کاهش پیدا کند. چراکه از این طریق، می‌توان سیستم ایمنی بدن سالمندان را تقویت نمود. هم‌چنین از طریق تزریق واکسن در زمان کم، می‌توان میزان آنتی‌ بادی در بدن این افراد را افزایش داد. در این‌ صورت می‌توان به‌ نحوی مؤثر با این سویه جدید کرونا مقابله و مبارزه کرد. برخی از متخصصان معتقدند با وجود فرار کرونا اومیکرون از سیستم ایمنی، اما واکسن نیز بی‌تاثیر نشده‌ است.

در این شرایط، افراد سالمند که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، باید به‌ صورت فوری دز واکسن خود را دریافت نمایند. این افراد باید بین ۳ تا ۶ ماه بعد از تزریق دز دوم، دز سوم واکسن را نیز دریافت کنند. حتی در مواردی گفته‌ شده که سالمندان باید دز چهارم نیز دریافت نمایند. در بین تزریق دز سوم و چهارم نیز باید ۳ ماه، فاصله وجود داشته باشد. یک پرستار سالمند و یا همراه بیمار باید به این نکته نیز توجه کافی داشته باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *