پرستار سالمند, پرستار سالمند آلزایمری

مراحل آلزایمر و نحوه گسترش آن و پرستاری از آنها

مراقبت از سالمند آلزایمری

در این مطلب به نکاتی پرستار سالمند آلزایمری باید درباره مراقبت از سالمند بداند اشاره می شود. مراحل و درجه های آلزایمر نیز مورد بررسی قرار می گیرد. بیش از 50 میلیون نفر در جهان از زوال عقل رنج می برد و پیش بینی می شود این رقم در سال 2050 به بیش از 152 میلیون نفر برسد. بنابراین درک مراحل ایبن بیماری برای مراقبت از سالمند آلزایمری حیاتی است.

مراقیت از سالمند

مرحله اول و دوم: بیماری پیش بالینی آلزایمر یا فراموشی ساده

مرحله اول

طبق گفته متخصصان مغز و اعصاب شخصی که در این مرحله از بیماری است هیچ گونه نشانه ایی در رابطه با تفکر و استدلال ندارد. بیمار در این مرحله سالم و نرمال به نظر میاید اما تغییرات درونی و متابولیکی در بدن اتفاق می افتد که فقط در آزمایشات پزشکی تشخیص داده می شود.

این وضعیت مانند برخی بیماری های مقاربتی خیلی واضح نیست. اگر در خانواده شما سابقه بیماری آلزایمر وجود داشته باشد و شما بیش از 60 سال باشید، زمان آن است که تا حد امکان در این باره محتاط باشید. با ورزش منظم و خواب کافی، رژیم غذایی سالم روند بیماری را کند کنید. قتدهای ساده مانند آب نباتها، چربی های مضر و… را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

مرحله دوم

در این مرحله فراموشی گاها طبیعی در سالمند نمود پیدا می کند. این سهل انگاری و فراموشی لزوما از طرف خانواده ها جدی گرفته نمی شود. برای مثال کارهای عادی مانند فراموش کردن کلیدها یا نکات کوچک دیگر از جمله این نشانه ها هستند. افراد در این مرحله هنوز می توانند در تست های حافظه عملکرد خوبی داشته باشند. اما بیماری آن ها در حال رشد باشد.

مرحله سوم: مشکلات قابل توجه حافظه به دلیل آلزایمر

مراحل مشاهده شده در این مرحله فراتر از مشکلات افزایش سن است. به طور مثال ممکن است آن ها برای یادآوری اسم آشنایان یا پیدا کردن کلمات مناسب با سختی مواجه می شوند. متخصصان بر این باورند سالمندان در این مرحله ممکن است دچار از دست دادن حافظه و گیجی جزئی شوند.

با این حال آن ها همچنان توانایی تصمیمات مهم و درگیر شدن در مکالمه را دارند. برخی از پزشکان به این وضعیت به عنوان اختلال بالینی خفیف (MCI) یاد می کند. 15% بیماران مبتلا به MCI به آلزایمر مبتلا می شوند. توجه داشته باشید که پزشکان در مورد تشخیص بیماران MCI و آلزایمری اختلاف نظر دارند.

مرحله چهارم و پنجم: زوال عقل خفیف تا متوسط به دلیل آلزایمر

شایع ترین علائم بیماری- که از دست دادن حافظه دائمی است در این مرحله ظاهر می شود. پزشکان  توصیه می کنند سالمندان مبتلا به آلزایمر خفیف برای مدیریت امور مالی، تهیه برنامه هاس سفر یا خرید مواد غذایی نیاز به پرستار سالمند دارند. سالمند مبتلا به آلزایمر از انجام دادن فعالیت های روزانه در این مرحله بسیار رنج می برد.

دقیقا این زمان است که شما باید برای استخدام یک پرستار سالمند ماهر برای نگه داری و مراقبت از عزیزانتان بپردازید.

مرحله ششم: آلزایمر میانه

در این مرحله عزیزان شما ممکن است سرگردان شوند، به خاطر نیاورند که شما چه کسی هستید و حتی رسیدگی به خودشان را از یاد می برند. آن ها نسبت به نقش خود در خانه سردرگم هستند و امور ساده خود را نمی توانند انجام دهند.

رانندگی در این مرحله بسیار خطرناک است. سالمند آلزایمری شاید لقب دوست دوران دبیرستانش را به خاطر داشته باشد اما نام فروشنده سوپر مارکت محل را نمی تواند به ذهن بسپارد. استخدام مراقب شبانه روزی برای سالمند در این مرحله از واجبات است.

مرحله هفتم: زوال شدید عقل به علت آلزایمر

در آخرین مرحله از بیماری آلزایمر فرد مبتلا دچار فراموشی شدید می شود و فرد قابلیت تشخیص زمان و مکان را ندارد. پزشکان بر این باورند که این افراد برای انجام کارهای روزمره نیاز به پرستار دارند. حتی کارهای معمولی مانند: جارو کشیدن، نظافت، استفاده از توالت و رعایت بهداشت شخصی.

در این مرحله ممکن است فرد دیگر قادر به صحبت کردن یا راه رفتن نباشد و به احتمال قوی کاملا به مراقب خود اعتماد می کند. انتخاب فرد قابل اعتماد بسیار ضروری است.

مطالب مرتبط

0 thoughts on “مراحل آلزایمر و نحوه گسترش آن و پرستاری از آنها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *