پرستار سالمند

پارکینسون و درمان آن توسط پرستار

پرستار سالمند

خدمات پرستاری در منزل بیمار پارکینسون

بالا رفتن سن عاملی است که سبب می‌شود تا بیماری‌های بسیاری در افراد بروز پیدا کند و زمینه برای ابتلا به دیگر بیماری‌ها نیز آماده شود. با همه اینکه این موضوع همگانی است اما در سنین مختلف و سبک و نوع بروز آن در افراد مختلف، متفاوت است.

یکی از بیماری‌هایی که معمولا در سنین بالاتر در افراد بروز پیدا می‌کند، بیماری پارکینسون است. بیماری که با لرزش به تدریج آغاز می‌شود و ممکن است نیاز به پرستارسالمند را ایجاد کند. اگر با این بیماری درگیر هستید و به دنبال استفاده از خدمات پرستاری در منزل بیمار پارکینسون هستید، در ادامه همراه ما باشید.

پارکینسون

بیماری پارکینسون چیست؟

پارکینسون بیماری عصبی است که به طور مستقیم بر روی حرکت افراد تاثیر می‌گذارد. این بیماری به نام کاشف خود، جیمز پارکینسون نامیده شده است. دانشمندی بریتانیایی که در سال 1817 توانست این بیماری را مشاهده کند. پارکینسون با شروع لرزش آغازمی‌شود و به آرامی بیشتر می‌شود. به مرور موجب سفتی و کندی حرکات می‌شود و می‌تواند در تمامی کارهای فرد بیمار تاثیر خود را بگذارد. تا میزانی که گاهی اوقات به ایجاد اختلال در کارهای شخصی نیز منجر شود.  و در صورت شدت بیماری ممکن است نیاز به پرستار سالمند را ایجاد کند.

مقاله “بیمار مغزی به چه فردی گفته می‌شود؟” را مطالعه نمایید.

افراد در معرض ابتلا به بیماری پارکینسون

شیوع این بیماری در افراد بالای 60 سال بیشتر از دیگران سنین است. البته این موضوع به معنای عدم ابتلای جوانان به این بیماری نیست. افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، در بسیاری از موارد نیاز دارند تا از خدمات پرستاری در منزل استفاده کنند. این موضوع خصوصا درباره بیماران سن‌وسال‌دارتر که در این بیماری بیشتر هستند، رایج‌‎تر است. مراقب سالمند می‌تواند سبب شود تا از پیامدهای این بیماری کاسته شود.

ضمنا گفتنی است که پارکینسون در بین مردان شیوع بیشتری دارد، هرچند ژنتیک نیز در آن بی‌تاثیر نیست. محیط نیز یکی دیگر از عوامل ابتلا به بیماری پارکینسون است. مواردی از قبیل در معرض سموم و آفت کش‌ها بودن چیزی است که می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

افراد در معرض ابتلا به بیماری پارکینسون

علائم و عوارض بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون معمولا با بروز لرزش از یکی از اندام‌ها آغاز می‌شود. آغاز شدنی آرام و بسیار کمرنگ که گاهی کند شدن حرکات را نیز به دنبال دارد. در این موارد بسیار ممکن است که مشکلات تعادلی و اختلال در تعادل برای افراد پیش آید و در گفتار و کلام وقفه ایجاد شود. به همین دلیل بسیاری از افرادی که به این بیماری دچار می‌شوند، نیاز به پرستار سالمند دارند. این بیماری حتی ممکن است موجب تغییراتی در خلق و خوی فرد شود. تغییراتی که به اضطراب و افسردگی بینجامد و شرایط را برای ادامه روند زندگی بیمار دشوار کند. از همین رو استفاده از خدمات پرستاری در منزل برای این افراد انتخاب مناسب و خوبی به نظر می‌رسد که می‌تواند موجب بهبود حال روانی فرد بیمار شود. بهبود حال روانی فرد می‌تواند تحمل شرایط جسمانی را نیز راحت‌تر کرده و به روند درمان بیماری کمک کند.

علائم و عوارض بیماری پارکینسون

مقاله “زخم بستر و نحوه پرستاری آن در منزل” را مطالعه نمایید.

سخن پایانی

اگر در اطرافیان خود فردی دارید که به بیماری پارکینسون مبتلا شده و قدرت و توانایی انجام کارهای شخصی خود را از دست داده است، لازم است تا رسیدگی بیشتری را به او داشته باشید. برای این منظور شاید لازم باشد تا برای او مراقب سالمند استخدام کنید و در برخی از شرایط از خدمات پرستاری در منزل استفاده کنید. امید است با خواندن این مقاله بتوانید از این بیماری و کمک‌های ممکن برای این بیماران آگاهی کافی را کسب کرده باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *