استخدام پرستار سالمند, پرستار در منزل, پرستار سالمند, خدمات پرستاری

پرستار سالمند پوشکی در منزل

زمانی که افراد پا به سن میگذارند و توانایی و قدرت های بدنی آن ها کم می شود، به مرور به کمک دیگران نیاز  پیدا می کنند.  البته ممکن است هر شخص شرایط ویژه ای داشته باشد. به طور مثال سبک زندگی، چالش هایی که در روزمره با آن ها روبرو می شوند و بسیاری از موارد دیگر می‌توانند در شرایط هرکس در پیری موثر باشند. برای آن‌ها ضعیف شدن بدن یک امر شایع و بدیهی است به همین جهت  افراد سالمند برای بسیاری از کارهای روزمره و عادی خود که قبلاً آن را به راحتی انجام می دادند، نیاز به کمک خواهند داشت.

 معمولاً کسانی که بیشتر از ۶۵ سال دارند، به عنوان بیماران پوشکی شناخته می شوند. با این حال همانطور که گفته شد، بر اساس وضعیت جسمانی و بیماریهای هر فرد این سن می تواند متفاوت باشد. بسیاری از سالمندان در فعالیت های حرکتی خود دچار ضعف و اختلال هستند و به همین دلیل باید برای آن ها از پوشک استفاده کرد. با این حال مراقبت و نحوه بستن پوشک سالمندان، گاهی بسیار دشوار است. به همین دلیل افراد زیادی به فکر استخدام پرستار می افتند تا  ضمن مراقبت از این افراد، راحتی آن ها را نیز تامین کند.

 

نحوه مراقبت و رسیدگی به سالمند پوشکی

 همانطور که گفته شد، اکثر این افراد دارای وضعیت ضعیف جسمانی و مشکلات حرکتی هستند و ممکن است  به صورت  بی اختیار مدفوع و ادرار کنند. عوض کردن پوشک افراد مسن نیازمند مهارت و صبر بالایی می باشد. قاعدتاً آنها دوست ندارند در این شرایط قرار بگیرند، اما به دلیل ناتوانی هایشان مجبور به تحمل این وضعیت هستند. به همین جهت پرستار سالمند پوشکی علاوه بر اینکه باید نکات بهداشتی را به خوبی و به دقت رعایت کند، همزمان باید با صبر و حوصله با این افراد کنار بیاید و تا حد ممکن باعث شود احساس شرمندگی نکنند. یعنی با مهربانی و دقت کار خود را انجام دهند و رفتاری داشته باشند که احساس شرمندگی را در فرد ایجاد نکند و همچنین حس ترحم را انتقال ندهند. برای اینکه این زحمت برای فرد و پرستار سالمند کمتر شود، می توانید یک تخت مخصوص به این کار در نظر بگیرید.

مراحل رسیدگی به بیمار پوشکی

تقریباً مهم ترین چالش در مواجهه با چنین  افرادی، این است که مراحل عوض کردن پوشک سالمند را به درستی انجام دهید. این کار باید به صورت دقیق انجام شود و تمامی نکات بهداشتی در آن رعایت شوند تا  مشکلی برای فرد پیش نیاید. در قدم اول دست هایتان را به خوبی بشویید و خشک کنید و بعد با استفاده از یک دستکش یکبار مصرف، شروع به کار نمایید. فراموش نکنید باید تخت را به گونه‌ای تنظیم کنید که سالمند در آن راحت باشد و شما نیز بتوانید مراحل دیگر را پیش ببرید.

در قدم بعدی پوشاک قبلی را در یک کیسه پلاستیکی گذاشته و بعد سالمند را از ناحیه شانه و مفصل به سمت پهلو برگردانید. همانطور که گفته شد، اکثر این افراد دارای ضعف حرکتی و مشکلاتی در جابه جایی هستند؛ به همین دلیل باید به آن ها کمک کنید تا جابجا شوند. اگر  فرد نمی تواند هیچ گونه حرکتی داشته باشد و شما نیز به تنهایی قادر به برگرداندن او نیستید، از یک شخص بخواهید به شما کمک کند.

زمانی که بدن بیمار در شرایط مناسبی قرار گرفت، پوشک جدید را در بخش لگن زیر سالمند بگذارید و بعد آن را از بین پاهای او رد کنید. در این مرحله باید پوست بدن را تمیز کرده و با استفاده از دستمال مرطوب و یا موارد دیگر، ژل، پماد و لوسیون را روی بدن بزنید.  استفاده از این موارد باعث جلوگیری از سوختن و مشکلات پوستی برای  او خواهد شد. توجه کنید، زمانی که می خواهید با استفاده از دستمال سالمند را تمیز کنید، حتماً این حرکت را هم برای قسمت های عقب و هم جلو، انجام دهید تا فرد دچار عفونت نشود. درمان عفونت به ویژه برای افرادی با این شرایط بسیار سخت و طولانی خواهد بود. بعد از اتمام کار دستکش ها را در بیاورید و درون نایلون بیاندازید و دست های خود را به خوبی بشویید  تا کاملا تمیز شوند.

نکاتی که یک پرستار سالمند پوشکی باید رعایت کند

زمانی که دارید پوشاک فرد را تعویض می کنید، مطمئن شوید هیچ گونه زخم و یا خشکی روی بدن او در اثر چسب های پوشک و یا موارد دیگر به وجود نیامده باشد. اگر زخمی دیدید، حتما آن را با پماد درمان کنید؛ زیرا ممکن است عفونت کند. همچنین حتماً دست خود را بعد از انجام کار بشویید. حتی اگر دستکش دست می کنید، این کار را انجام دهید تا از بروز هرگونه مشکل و آلودگی جلوگیری نمایید. زمانی که می‌خواهید چسب پوشک را ببندید، مطمئن شوید نه خیلی شل من خیلی سفت باشد. وقتی که آن را خیلی سفت می کنید، پوست بدن فرد دچار مشکل میشود. برای اینکه بتوانید بدن فرد را در بهترین حالت نگه دارید، می توانید از لوسیون های نرم کننده استفاده کنید تا ناحیه تناسلی و پوست فرد مرطوب بماند و دچار خشکی یا زخم نشود. به ویژه افرادی که دارای پوست حساسی هستند، می‌توانند در این شرایط وضعیت بهتری داشته باشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *