پرستار سالمند کرونایی, سلامتی, نکات

چه چیزی باعث تب می شود؟ چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

چرا تب می کنیم؟

در این روزها تب داشتن به دلیل کرونا بسیار نگران کننده است. اما جالب است بدانید تب در واقع یک نشانه خوب است که بیان می کند بدن شما در برابر بیماری ها در حال جنگیدن است. داشتن تب بدون علامت دیگری نشانه این است که شما باید به پزشک مراجعه کنید. اما طبیعی است که دوست داشته باشید در رابطه با اتفاقاتی که درون بدنتان می افتد آگاهی داشته باشید.

دلیل تب

تب چیست؟

تب به حالتی گفته می شود که حرارت اصلی بدن از حد معمولش بالا تر میرود. اگر متوجه شوید که کمی بدنتان گرم تر از حالت معمول است الزاما شما تب ندارید. فقط در صورتی که دمای بدن شما از 38 درجه سانتیگراد بالاتر برود شما تب دارید. پزشکان دمای نرمال بدن را 37 درجه اعلام کرده اند.

زمانی که تب دارید چه اتفاقی در بدنتان می افتد؟

طبق گزارش های کتابخانه ملی پزشکی ایالات متحده آمریکا، تب نشانه این است که بدن شما در تلاش برای مقابله با یک بیماری یا عفونت است.

آنچه در بدن شما وقتی دمای بدنتان بالاست اتفاق می افتد کمی پیچیده است. اما به طور کلی نشانه این است که سیستم ایمنی بدن با چیزی در حال مبارزه است. همه سیستم های ایمنی بدن ما در تلاشند تا سلامت اندانم های حیاتی را در الویت قرار دهند.

هنگامی که دمای بدنتان بالا رفته است، هیپوتالاموس بدن، یک منطقه کوچک از مغز شما که به عنوان ترموستات داخلی عمل می کند. زمانی که تب دارید حوادثی در بدنتان رخ داده مانند: بسته شدن رگ های خونی در قسمت های محیطی بدن برای انتقال خون به اندام های مهم تر و کاهش اتلاف گرما از طریق پوست.

حال افزایش دمای بدن چه فایده ایی دارد؟

افزایش دمای بدن می تواند سرعت رشد باکتری ها را آهسته کند. هم چنین تب کردن و بالا رفتن دمای بدن توانایی دفاعی گلبول های سفید را بهبود می بخشد و تولید تقویت کننده های بیوشیمی را تحریک می کند.

تب معمولا نشاهه این است که بدن شم در حال مبارزه با یک مهاجم خطرناک و عموما خارجی است. اگر دمای بدن شما نرمال باشد بسیاری از باکتری ها و میکروب ها در بدنتان سالم می مانند. اما اگر دمای بدنتان بالا باشد زنده ماندن شما در آن حالت برایشان دشوار تر می شود.

چه چیزی معمولا باعث تب کردن می شود؟

یک لیست بسیار طولانی از دلایلی که بر اثر آن ممکن است دمای بدنتان بالا برود، وجود دارد. اما بیشتر علائم به این موارد خلاصه می شوند:

  • عفونت
  • داروهای خاص
  • سرطان ها
  • بیماری های مربوط به سیستم ایمنی
  • برخی از واکسن ها

متداول ترین علت بالا رفتن معمولا بروز عفونت های باکتریایی، قارچی و ویروسی است. به طور خاص ویروس های سرما خوردگی عمده ترین دلیل در بالا رفتن دما بدن هستند. قبل از انتشار ویروس کووید-19 هنگام سرما خوردگی که شما تب می کردید پزشکان تمایل داشتند که بگذارید بدن روند طبیعی خود را پیش ببرد اما الان ویروس کرونا بسیار خطرناک تر از سایر ویروس هاست.

زمانی که تب کردید چکار باید بکنید؟

اول از همه، مهم این است که بدانید اگر حال عمومیتان خوب است لازم به درمان و نگران شدن نیست. اگر دمای بدن شما بالاست ممکن است داروهای کاهش دهنده تب مانند: استامینافون یا ایبوبروفن کمک کننده باشد. هم چنین نوشین آب زیاد بسیار در روند بهبودی موثر است.

ویروس کرونا سبب شده است بالا بودن دمای بدن به یک نشانه ی خطرناک و هم مبدل شود اما برای اینکه از داشتن کرونا مطمئن شوید باید دیگر علائم کووید-19 را نیز در نظر داشته باشید.

 

مطالب مرتبط

8 thoughts on “چه چیزی باعث تب می شود؟ چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

  1. حسینی گفت:

    سلام عالی بود ولی ایکاش راجع به انواع بیماریها که باعث تب میشود بیشتر توضیح میدادید. ممنون

  2. علی گفت:

    ممنون

  3. Sera گفت:

    چیکار کنم تب بگیرم💀

    1. Ahmdl گفت:

      من من گرفتم پدرم دراومد تو دیگه کاری نکن ک تب کنی

      1. پیروز گفت:

        سلام و عرض ادب
        تشکر بابت متن بسیار علمی ، ولی یک سوال با توجه به اینکه تب یک عکس العمل هوشمندانه سیستم بدن می باشد ، چرا باید با استفاده از داروهایی داروهای نظیر استامینوفن برای کاهش دمای بدن اقدام کرد لذا به نظر می رسد که بایستی تا یک حدی اجازه دهیم دمای بدن بالا باشد تا سیستم ایمنی بدن بتواند به شکل کارآمد با عفونتهای موجود در بدن مبارزه نماید لذا دمایی که شروع به استفاده از داروی مذکور که باعث کاهش تب گردد چند است ؟ با تشکر وسپاس

        1. س گفت:

          اگه کسی اصلا تب نکنه، علتش چی میتونه باشه؟ حتی با وجود سرماخوردگی، کرونا و آنفولانزا تب نکنیم دلیلش چیه؟؟

    2. zeynab گفت:

      منم دنبال همینم فردا نرم مدرسه😂

      1. Badbakht گفت:

        میشه بگین چگونه تب کنیم؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *