پرستار در منزل, پرستار سالمند, زخم بستر سالمند در منزل, سالمند

چگونه از سالمندان مبتلا به پارکینسون (PD) مراقبت کنیم؟

مرکز پرستاری

بیماری پارکینسون یک اختلال حرکتی مزمن و پیشرونده است که از تخریب سلولهای عصبی حیاتی در مغز ناشی می شود. بیماری پارکینسون پیشرونده است ، به این معنی که با گذشت زمان بطور مداوم بدتر می شود. هرچه پیشرفت بیماری بیشتر شود ، مغز در نتیجه ی مرگ نورون ها، دوپامین ( ترکیبی که به عنوان انتقال دهنده عصبی و پیش ماده سایر مواد در بدن وجود دارد) کمتری دریافت می کند.

علائم اصلی پارکینسون:

• لرزش غیرقابل کنترل
• کندی در حرکت
• سفتی یا سختی عضلات
• اختلال در تعادل و هماهنگی

مراقبت از سالمندان مبتلا به پارکینسون

با پیشرفت بیماری ، سالمند مبتلا به پارکینسون به پرستار سالمند توجه دقیق و برنامه های خاص مراقبت نیاز دارد. به همین دلیل است که مراقبان نقش مهمی در زندگی سالمندان با بیماری پارکینسون دارند. اگر مراقب اصلی یکی از اعضای خانواده باشد ، باید آماده برخی تغییرات شدید در نحوه برخورد فرد آسیب دیده از پارکینسون باشد. توصیه می شود نزدیکان فرد مبتلا و کسانی که وظیفه ی نگهداری از او را بر عهده دارند درباره ی بیماری تحقیق کنند. همچنین از پرستار سالمند با تجربه در این زمینه مشورت بگیرند تا توانایی مدیریت شرایط را داشته باشند.

بهترین مرکز پرستاری تهران

خدمات پرستاری در تهران

نکاتی برای مراقبت از سالمندان مبتلا به پارکینسون

1. درباره ی بیمار تحقیق کنید:

برای این که به بهترین شکل از سالمندان مبتلا به پارکینسون مراقبت کنید تا می توانید درباره ی بیماری، علائم آن و شرایط افراد مبتلا مطالعه کنید. هر چه آگاهی شما در این زمینه بیشتر باشد، به فرد مبتلا کمک بیشتری می توانید بکنید.

2. داوطلبانه به آن ها کمک کنید:

پارکینسون یک اختلال حرکتی است بنابراین انجام فعالیت های روزانه مانند خرید، آشپزی و نظافت برای سالمندان مبتلا به پارکینسون بسیار سخت خواهد بود. در انجام این کارها به صورت داوطلبانه به آن ها کمک کنید.

3. از آن ها بخواهید فعالیت فیزیکی خود را قطع نکنند:

تحقیقات نشان می دهد ورزش کردن به مغز کمک می کند تا از دوپامین – ماده ی شیمیایی دخیل در حرکت- به طور مؤثرتری استفاده کند. منظور از ورزش کردن حرکات سنگین نیست بلکه با تحریک عضلات با یک پیاده روی ساده یا یوگا می توانید به آن ها کمک کنید.

4. به آن ها کمک کنید تا نسبت به خود احساس عادی بودن کنند:

بیماری مانند پارکینسون می تواند در روند طبیعی زندگی فرد اختلال ایجاد کند و فرد مبتلا دائماً به بیماری خود فکر کند. با آن ها راجع به موضوعات مختلف صحبت کنید تا تمرکزشان را از روی بیماری بردارید. به آن ها کمک کنید تا نسبت به خود احساس شرمندگی نداشته باشند.

5. مصرف داروها را مدیریت کنید:

برای کنترل علائم پارکینسون سالمندان در اغلب موارد دارو تجویز می شود. اگر فرد سالمند بیماری های دیگری نیز داشته باشد برای مصرف این داروها نیاز به یک برنامه ی دقیق دارد. در این مورد به آن ها کمک کنید.

با این که درمانی برای این بیماری وجود ندارد، ولی دارو و مراقبت دقیق از افراد مبتلا می تواند به سلامت روحی و روانی آن ها بسیار کمک کند. برای مراقبت از آن ها باید صبور باشید و خود را برای رو به رویی با شرایط بحرانی آماده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *