پرستار سالمند, تغذیه مناسب, سالمند, سلامتی, مراقب بیمار, نکات

اهمیت تغذیه سالمندان در دوران کرونا

تغذیه سالم سالمندان

اهمیت تغذیه سالمندان در دوران کرونا

تغذیه سالمندان در دوران کرونا، سالمندی برای سنین بیشتر از 60 سال به کار برده می شود.در این دوران نیازهای تغذیه ای بدن متفاوت است و با توجه به تغییراتی که در سیستم بدن رخ می دهد تغییرات زیادی خواهد کرد.توجه به مصرف مواد غذایی با یک برنامه ریزی مناسب  اهمیت زیادی دارد. با بوجود آمدن بیماری کرونا و شرایط خاصی که برای افراد سنین بالاتر ایجاد می کند توجه به تغذیه سالمندان در دوران کرونا حساسیت بیشتری پیدا می کند. در سنین سالمندی  بدن تحت تاثیر داروها و بیماریها و تغییرات بیولوژیکی نیازهای غذایی متفاوتی دارد.

غذاهایی که برای سالمندان تهیه می شود باید با توجه به فرهنگ غذایی قبلی آنها کم چرب ، کم نمک ، دارای فیبر و ساده و کم حجم باشد و به گونه ای باشد که اشتهای آنها را نیز از بین نبرد.حضور بیماری کرونا و شرایط خاصی که برای گروههای سنی مختلف ایجاد می کند، توجه به نیازهای تغذیه ای گروههای سنی خاص مانند سالمندان را در اهمیت بالاتری قرار می دهد. تغذیه سالمندان در دوران کرونا تفاوت های مهم و اساسی با شرایط عادی دارد.زیرا بدن باید به گونه ای تقویت شود که در صورت درگیری با این بیماری بتواند شرایط بحرانی و سخت آن را بگذراند.

تغذیه سالم سالمندان

تغذیه سالم در دوران سالمندی

چگونه تغذیه سالمندان در دوران کرونا باید برنامه ریزی شود

با توجه به تغییراتی که بدن در سنین سالمندی دارد، نیاز به گروههای غذایی متفاوت نیز در آن تغییر خواهد کرد.این نیازهای تغذیه ای سالمندان را می توان به صورت زیر تقسیم بندی کرد:

  • مصرف 6 تا 8 لیوان آب روزانه برای جلوگیری از کم آبی و مشکلات گوارشی

خوردن آب باعث کاهش دمای بدن و جلوگیری از کم آبی می شود

  • مصرف پروتئین و تامین آن از مواد غذایی کم چرب مانند مرغ و ماهی و لبنیات کم چرب
  • کاهش میزان چربی به خصوص انواع روغن جامد و کره
  • مصرف کلسیم و ویتامین دی

با افزایش سن جذب کلسیم کاهش پیدا می کند که باعث بروز بیماری ها و ضعف در بخش های سخت بدن مانند استخوان ها می شود. ورزش در نور آفتاب و استفاده از منابع کلسیم دار  در یک برنامه ریزی غذائی مناسب نیاز بدن سالمندان را تامین می کند.

  • مصرف مکمل های آهن، منیزیم و روی

برای جلوگیری از کم خونی ، کاهش حس چشائی و سوء هاضمه باید مقدار مناسبی از سبزیجات برگ تیره،آجیل و خشکبارمانند سویا و ذرت و همچنین حبوبات و گندم و مقدارمناسبی از جگر و گوشت در برنامه غذایی سالمندان وجود داشته باشد.

  • مصرف مقدار مناسب آنتی اکسیدان ها که به میزان زیاد در سبزیجات و میوه ها وجود دارد
  • مصرف غذاهای پر کالری و نرم در صورتی که فرد دچار چاقی و اضافه وزن در سالمندی نباشد
  • کاهش مصرف مایعات گرم مانند چای قبل از خواب و بعد از خوردن غذا که باعث کاهش جذب آهن در بدن می شود
  • مصرف مواد غذایی که ویتامین E,C دارند. این ویتامین ها در بدن باعث بالارفتن قدرت سیستم ایمنی بدن شده  و مقاومت بدن را در برابر عوامل بیماریزا افزایش می دهد.

بیماری کرونا در هر سنی بخش های ضعیفتر را مورد حمله قرار می دهد، در سنین سالمندی به علت کاهش تحرک و کاهش متابولیسم بدن، مقاومت و توانایی بدن کاهش می یابدکاهش توده عضلانی و چربی در بدن افراد سالمند باعث می شود که بدن بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا قرار بگیرد.به همین خاطر توجه به حفظ توده عضلانی بدن در سالمندان و اضافه کردن منابع مناسب پروتئین و چربی کم خطر به برنامه تغذیه سالمندان در دوران کرونا اهمیت خاصی دارد.

مصرف سبزیجات حاوی ویتامین

مصرف سبزجات حاوی ویتامین های مفید

چند نکته کلیدی درمورد  تغذیه سالمندان در دوران کرونا

  • مصرف مواد غذایی شیرین را کاهش دهید
  • کنسروها و سوسیس و کالباس را از برنامه غذایی خود حذف کنید
  • از ادویه هایی مانند زردچوبه و زعفران درچاشنی مواد غذایی استفاده کنید
  • از جوانه گیاهانی مانند ماش، عدس در برنامه غذایی سالمندان استفاده شود.
  • مصرف مغزهای خوراکی با رعایت میزان مصرف بسیار مفید است.
  • برای تامین ویتامین سی بهتر است در کنار مکمل ها میوه های مانند پرتقال و گوجه بیشتر در استفاده شود

درکنار رعایت توصیه های غذایی داشتن خواب کافی و دوری از استرس باعث می شود که ابتلا به این بیماری کاهش یابد. استرس از جمله عواملی است  که می تواند در سوخت وساز بدن اختلال ایجاد کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *