استخدام پرستار سالمند, پرستار در منزل, پرستار سالمند

پرستاری از سالمندان لجباز

پرستاری از سالمندان لجباز و دارای نوسانات خلقی، موجب سردرگمی و گاها عصبانیت پرستار سالمند می‌شود. برخی از سالمندان در استفاده از برخی لوازم ضروری اجتناب می‌کنند. برای مثال در استفاده سمعک لجبازی کرده و همین مورد یکی از نمونه‌های لجبازی در سالمندان است.

سالمندان به دلایل خاصی شروع به لجبازی می‌کنند؛ برخی از آن‌ها ضعف جسمانی خود را قبول نداشته و برخی دیگر به دلیل زوال عقل لجباز شده‌اند. اما به هرحال موظف به درک سالمند بوده و پرستار سالمند باید تکنیک‌هایی جهت راضی کردن وی به‌کار گیرد. در ادامه نکاتی در زمینه نگهداری سالمند در منزل بیان می‌کنیم.

سالمندان و دلایل لجبازی آن‌ها

سالمندان به دلایل متفاوتی شروع به لجبازی کرده و این رفتار را از خود نشان می‌دهند. برخی از آن‌ها احساس از دست‌رفتن استقلال خود را با پیشرفت پیری دارند. برخی دیگر نیز ترس از دست‌دادن کنترل زندگی خود را داشته و لجبازی می‌کنند. سالمندان با مرگ عزیزان خود افسرده شده که از دیگر دلایل لجبازی آن‌ها است.

برخی از آن‌ها احساس کنار گذاشته‌شدن توسط خانواده را داشته که اقدام به لجبازی می‌کنند. در این میان، پرستار سالمند باید با دلایل لجبازی سالمند آشنایی داشته باشد. برخی دیگر از سالمندان نیز از مرگ خود ترس داشته و ترس رهاشدن در خانه سالمندان را نیز دارند. انزوا و تنهایی، ناراحتی یا خشم از چیزی و زوال عقل از دیگر دلایل لجبازی آن‌ها است.

نکات مراقبت از سالمندان لجباز در منزل

نگهداری سالمند در منزل نیازمند رعایت نکات مهم در این زمینه است. پس از شناسایی دلایل لجبازی سالمندان، اکنون باید ترفندهایی در این زمینه به‌کار بگیرید. در ادامه برخی از نکات مراقبت از سالمندان در منزل را بررسی خواهیم کرد.

خود را جای آن‌ها بگذارید

هنگام نگهداری از این افراد، پرستار سالمند باید خود را جای سالمند بگذارد. اغلب افراد خواه ناخواه دوران سالمندی را تجربه خواهند کرد. والدین شما روز به روز استقلال خود را از دست داده و قادر به انجام برخی کارها نخواهند بود. قوانین زندگی به آرامی در حال تغییر و تحول هستند. افراد تاثیرگذار در زندگی شما اکنون بیشتر به شما تکیه کرده و درک این موضوع برای سالمندان دردناک است.

پرسیدن نظر آن‌ها

هنگام نگهداری سالمند در منزل، پیش از دستوردادن به افراد نظر آن‌ها را بپرسید. ابتدا سوالی را از آن‌ها پرسیده و منتظر پاسخ آن‌ها بمانید. درصورت رفتار طبیعی در برابر سوالات پرستار سالمند، نگرانی خود را در این زمینه بیان کنید. حین سوال پرسیدن، همانند بازجو یا والدین سالمند با آن‌ها برخورد نکنید. بنابراین با طرح سوال و بیان درست دلایل خود لجبازی آن‌ها را تاحدودی کاهش می‌دهید.

گوش‌دادن به حرف‌های سالمند

بیش از صحبت کردن، به حرف‌های سالمند گوش داده و تا اتمام حرف‌های آن‌ها چیزی نگویید. این کار جهت رفع لجبازی سالمندان بسیار مفید بوده و به انجام کار خود پافشاری نخواهند کرد. صحبت‌کردن آن‌ها هنگام نگهداری سالمند در منزل مشکل آن‌ها را حل می‌کند. افرادی با عنوان پرستار سالمند باید لایه‌های زیرین رفتار آن‌ها را درنظر داشته باشد.

تمرکز بر نکات مثبت

پرستار سالمند، باید تمرکز ویژه‌ای بر روی نکات مثبت آن‌ها داشته باشد. برخی از آن‌ها قادر به تهیه وعده غذایی یا شستشوی لباس‌های کثیف خود هستند. در این کار، لیستی از فعالیت‌های سالمند با قابلیت مدیریت خودشان را تهیه کنید. سپس کارهای دشوار جهت انجام را از آن‌ها بپرسید. با انجام این روش سالمندان نقاط ضعف خود را پذیرفته و لجبازی خود را کاهش می‌دهند.

عدم استفاده از توضیحات طولانی

برخی از سالمندان با مشکل زوال عقل مواجه بوده و قادر به یادآوری کلمات پس از دقایقی نیستند. هنگام نگهداری سالمند در منزل از توضیحات طولانی جهت متقاعد کردن آن‌ها جلوگیری کنید. برای مثال، پرستار سالمند جهت دوش گرفتن سالمند باید از توضیحات طولانی بپرهیزد. هنگام فرارسیدن زمان دوش، به آرامی به سمت آن‌ها رفته، توجه آن‌ها را جلب کرده و لبخند بزنید. سپس دست خود را دراز کرده و منتظر گرفتن دست خود مانده تا با شما به حمام بیایند.

نتیجه‌گیری نهایی

نگهداری از سالمندان در منزل تنها با رعایت نکاتی آسان خواهد شد. تنها با درک آن‌ها، قادر به مراقبت از آن‌ها و کاهش لجبازی سالمند خواهید بود. پرستار سالمند نیز با درک و حوصله بالا با سالمند لجباز کنار آمده و لجبازی وی را کاهش می‌دهد. بنابراین،پرستار سالمند در منزل دشواری چندانی نداشته و با رعایت نکات فوق قادر به مراقبت آن‌ها خواهید بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *