سلامتی, نکات

توصیه های سفر در دوران کرونا

سفر در دوران کرونا

مسافرت در دوران همه گیری کرونا

آیا در دوران کرونا مجبور به سفر هستید؟ تاکنون واکسن کرونا بسیار امیدوار کننده عمل کرده است اما بهبودی کامل یک شبه اتفاق نمی‌افتد.

اگر در حال حاضر مجبور به سفر در کرونا هستید باید اقداماتی برای محافظت از خود و دیگران انجام دهید. زمانی که می خواهید به سفر بروید در صورتی که شما به صورت کامل واکسینه شده باشید احتمال ناقل شدن و ابتلا به کووید-19 برای شما کم می شود. همچنان سفرهای بین المللی می‌تواند خطر آفرین باشد چون خطر ابتلا به انواع جدید کووید-19 را افزایش می‌دهد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه می‌کند که از سفر کردن تا زمانی که کاملا واکسینه نشدید خودداری کنید.

مقاله‌ی “پرسش و پاسخ راجع به واکسن کرونا” را مطالعه نمایید.

قبل از سفر در کرونا

اگر شما تصمیم به مسافرت در روزهای قرنطینه دارید این موارد را در نظر بگیرید:

  • آیا شما واکسن کرونا زدید؟ در اولین فرصت هر واکسنی که در دسترس هست را تزریق کنید. اگر واکسن شما به دو دوز نیاز دارد حتما دو هفته بعد از تزریق دومین واکسن صبر کنید و بعد به سفر بروید. بعد از واکسینه شدن بدن کمی زمان نیاز دارد تا ایمن شود. پس از واکسن با خیال راحت تر می توانید به سراسر دنیا سفر کنید.
  • آیا در معرض خطر ابتلا به کووید-19 هستید؟ هر کسی ممکن است به کرونا مبتلا شود اما سالمندان و افرادی که مبتلا به بیماری زمینه ای هستند بیشتر در خطر هستند. این افراد درصورت ابتلا باید از خدمات پزشک در منزل استفاده کنند.
  • آیا با افرادی زندگی می کنید که در معرض خطر ابتلا هستند؟ اگر خدایی نکرده شما آلوده به ویروس شوید، خود شما ممکن است فقط ناقل باشید و بیماری را به عزیزانتان منتقل کنید.
  • آیا محدودیت های کرونایی در شهر شما برقرار است؟ در صورتی که به طور کامل واکسینه شدید به قوانین و محدودیت های شهر خود توجه کنید. 
    قبل از سفر در کرونا

    قبل از سفر در کرونا

مقاله‌ی “ارتباط سیستم ایمنی و کرونا در سنین مختلف” را مطالعه کنید.

الزامات سفر در کرونا

  • برای افراد واکسینه شده:
    اگر به طور کامل واکسینه شدید CDC می گوید آزمایش کرونا قبل یا بعد از سفرهای خارجی اجبار نیست. برنامه ریزی کنید که سه تا پنج روز بعد از سفر تست کرونا بدهید تا وقتی به خانه برگشتید نیازی به قرنطینه کردن خود نداشته باشید. اما بررسی کنید که علائم را دارید یا نه در صورت بروز خود را در منزل قرنطینه کنید و توسط یک پزشک در منزل درمان شوید.
  • برای افراد واکسینه نشده:
    تست کرونا قبل و بعد از سفر در کرونا خطر شیوع بیماری را کاهش می دهد. اگر واکسن نزدید مرکز پیشگیری و درمان از بیماری ها توصیه می کند که یک تا سه روز قبل از سفر آژمتست بدهید. حتی اگر نتیجه تست شما دیر آماده می شود و منتظر جواب هستید اگر لازم است سفر خود را به تعویق بیاندازید. همراه داشتن یک کپی از جواب آزمایش شما الزامی است.

اگر نتیجه شما منفی است، بعد از برگشن به خانه سه تا پنج روز بعد از سفر آزمایش خود را تکرار کنید. اگر مایل به آزمایش کرونا نیستید حداقل خود را قرنطینه کنید و تا 10 روز فقط برای فعالیت های ضروری بیرون بروید و اگر به پزشک نیاز دارید، پزشک در منزل بهترین انتخاب برای شماست.

نکات ایمنی حین سفر در دوران کرونا

نکات ایمنی حین سفر در دوران کرونا

مقاله‌ی “عوارض جانبی واکسن کرونا، نحوه مدیریت و زمان مراجعه به پزشک” را مطالعه نمایید.

نکات ایمنی حین سفر در دوران کرونا

اگر شما واکسینه نشدید یا بیماری خاصی دارید که به سبب آن سیستم ایمنی شما ضعیف تر از بقیه است بهتر است این نکات را دنبال کنید.

  • فاصله اجتماعی که حداقل دو متر است را با دیگران رعایت کنید.
  • از کسانی که علائم بیماری دارند فاصله بگیرید.
  • تماس با سطوحی که همه از آن استفاده می کنند را بکاهید مثل: دکمه های آسانسور، نرده و دستگیره ها بعد از استفاده هم حتما از ضدعفونی کننده استفاده کنید یا دست خود را بشویید.
  • در مکان های سرپوشیده حتما از ماسک استفاده کنید. برای نکات بیشتر درباره ماسک زدن باید وضیعت واکسن شما در نظر گرفته شود.
  • از تماس دست ها با چشم، دهان و بینی خود پرهیز کنید.
  • زمانی که عطسه می کنید جلوی دهان خود را بگیرید.
  • دست های خود را مرتب بشورید. این کار قبل و بعد از دسشویی رفتن، عطسه و سرفه کردن، غذا خوردن و… بسیار مهم است. دست شستن نیز 20 ثانیه باید طول بکشد.
  • اگر آب و صابون در دسترس نیست از ضدعفونی کننده های حاوی 60% الکل استفاده کنید. قبل از خشک شدن ضدعفونی کننده دست های خود را بپوشانید و به هم دیگر بمالید تا کاملا خشک شوند.
  • از خوردن و آشامیدن در مکان های عمومی و شلوغ خودداری کنید به این ترتیب می توانید ماسک خود را همواره روی صورت داشته باشید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *