10 آگوست 2020 توسط سمیرا میرکاظمی 0 دیدگاه

نکات مهم برای افزایش سطح فعالیت سالمندان

دوران سالمندی دلیلی بر از دست دادن فعالیت های جسمی در بدن نیست. طبیعی است که هر فردی با گذشت زمان و رسیدن به دوران سالخوردگی فعالیت های کاری و جسمی خود را کم می کند و بیشتر به استراحت و مرور خاطرات و وقت گذرانی و فرزندان خود می شود. اما مسلما عدم فعالیت سالمندان در طولانی مدت باعث کرختی و ضعیف شدن سالمند می شود و ممکن است بدن ان ها را نسبت به آسیب دیدگی ها و بیماری ها ضعیف کند.

مراقب سالمند چگونه سطح فعالیت سالخوردگان را بالا می برد؟

سالمندان بسته به شرایط جسمانی و روحی متفاوت هستند بعضی از آنها باید به طور مداوم در بستر باشند و با کمک خانواده یا پرستار سالمند امورات روزمره خود را انجام دهند. بعضی دیگر از سالمندان توانایی انجام کارهای روزانه خود را داردن و می توانند مراقب سالمند خود باشند. اما شما به عنوان خانواده و از بستگان سالمندان باید همواره برای مراقبت از سالمند و نگهداری و پرستاری از سالمند برنامه ریزی کنید و اگر شرایط ندارید حتما از مراکز خدمات پرستاری کمک بگیرید.

چه نکاتی در فعالیت بدنی سالمند موثر است؟

فعالیت ورزشی منظم برای سلامت سالمند

پیاده روی :

سالمندان به دلیل سبک زندگی شهری به طور مداوم در محیط های خانه هستند و فعالیت بدنی کمی دارند  و این در صورتی است که بیشتر عمر خود جوانی خود را در باغ ها و فضای های غیر شهری زندگی کردند. بهتر است به این نیاز سالمند توجه ویژه ای شود چون در حفظ روحیه و سرزندگی او بسیار تاثیر می گذارد. برنامه ریزی برای فعالیت سالمندان پیاده روی در پارک های اطراف خانه یا سفر به زادگاه و روستای او تشویق به فعالیتهای گلکاری و ارتباط با طبیعت و حیوانات و همچنین دور کردن او از محیط های شلوغ و بسته در عین سلامت روح باعث نشاط جسمی سالمند هم می شود.

فعالیت های بدنی از مهمترین دلایل رضایت مندی روحی و بهبود اسیب های جسمی در سالخوردان می باشد.

تمرینات کششی :

در فعالیت سالمندان به خصوص در تمرینات کششی به این دقت شود که هدف از انجام آن ها افزایش انعطاف پذیری و خون رسانی و تحرک در پوست و عضلات سالمند می باشد. پس از انجام فعالیت های سنگین، زمان تمرین طولانی و کشش های زیاد بلند کردن اجسام سنگین توسط او جلوگیری شود عضلاتی که می توان حرکات کششی را انجام داد گردن، لگن، همسترینگ، چهار سر ران، شانه و سرشانه دستو پا می باشد.

پیشگیری از آسیب دیدگی

سالمندان باید به طور مداوم مورد نگهداری و مراقبت باشند حتی سالخوردگانی که توانایی حرکت و انجام امورات خود را هم دارند باید تحت نظارت باشند. به علت کهولت سن و ضعف استخوانی و جسمی یک آسیب دیدگی جزئی از زخم شدن گرفته تا شکستگی می توان مدت زمانی طولانی سالمند را درگیر خود کند همچنین بعد از سلامت کامل آن ناحیه هم آسیب پذیری همچنان وجود دارد. پیشگیری از صدمات به واسطه فعالیت سالمندان می تواند کمک در راه رفتن پرهیز از فعالیت های خطرناک در محیط های مختلف مثل برف و بارون و سطح های شیب دار یا جابجایی و بلند کردن اجسام غیر ضروری و سنگین و دیگر موارد باید تحت کنترل خانواده یا پرستار سالمند در منزل باشد.

تغذیه مناسب :

پس از فعالیت سالمندان و انجام حرکات ورزشی تغذیه مهمترین عامل افزایش انرژی می باشد اما سالخوردگان حساسیت بیشتری نسب خوردن مواد غذایی دارند و نباید با جوان تر ها مقایسه شوند پرستار سالمند و اعضای خانواده تا می توانند باید از درست کردن غذاهای پرچربی، پر نمک، شیرین پرهیز کنند. با چیدن یک پلن غذایی که ترکیبی از پروتئین کربوهیدرات و ویتامین ها سطح کالری و انرژی سالمند را بالا نگه دارید. بهترین توصیه تهیه میوه و مواد پروتئینی سالم  برای سالخوردگان است.

مرکز خدمات پرستاری ناجی شما عزیزان را در انتخاب پرستار سالمند مطمئن و مناسب با راهنمایی می کند. همچنین شما عزیزان می توانید به صورت رایگان و 24 ساعته با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا بهترین مشاوره را در زمینه خدمات پرستاری از مرکز پرستاری ناجی دریافت کنید.

02188464000

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج + 13 =