پرستار در منزل, خدمات پرستاری, سلامتی, مراقب بیمار

هپاتیت سی از پیشگیری تا درمان

هپاتیت

معرفی بیماری هپاتیت سی:

از رایج ترین بیماری هایی که به علت سبک زندگی غلط بروز می کند، بیماری های کبدی است. پس از ورود ویروس هپاتیت سی کبد شروع به تورم و التهاب می کند. تورم کبد را به هر دلیلی هپاتیت می نامند. عواملی مثل ویروس، الکل، چاقی، سموم و بیماری های خود ایمنی باعث تورم می شوند. شایع ترین نوع هپاتیت، هپاتیت سی است. وظایف کبد شامل دفع سموم، مبارزه با عفونت و کمک به توقف خون ریزی است. با وجود این عارضه کبد دیگر نمی تواند به درستی وظایف خود را انجام دهد و در طولانی مدت سبب بروز علائم بالینی می شود.

انواع و عامل هپاتیت سی:

نوع حاد آن آلودگی با ویروس هپاتیت سی است که منجر به بهبود یا عدم بهبود می شود. در نوع مزمن بهبود حاصل نمی شود و منجر به آسیب دائمی می شود. نوع بهبود یافته دوره عفونت پایان یافته و بیمار به درمان پاسخ داده است. از شایع ترین عوارض  هپاتیت سی، سرطان کبد و سیروز کبدی است. در موارد حادتر باعث نارسایی کبد می شود که ممکن است منجر به مرگ شود. عامل بیماری خاموش هپاتیت سی، ویروس اچ سی وی می باشد. ویروسی ار ان ای دار، عضوی در خانواده فلاوی ویریده است. ویروس در سلول های کبدی تکثیر می شود و به آنها آسیب می رساند. انسان تنها مخزن ویروس هپاتیت سی است و تا به حال مخزن حیوانی شناخته نشده است. در آلودگی با ژنوتیپ نوع یک احتمال جواب به درمان کم است.

هپاتیت

علائم بیماری هپاتیت سی:

زمانی که ویروس وارد بدن می شود، معمولا علائم هپاتیت سی بروز نمی کند، به همین دلیل افراد تازه مبتلا شده به ویروس بدون این که متوجه باشند، باعث انتقال آن به دیگران می شوند. علائمی که در این بیماری به صورت معمول بروز می کند شامل کاهش اشتها، خستگی، تهوع، درد های مفصلی یا عضلانی، خارش شدید پوست، کاهش وزن می شود. تعدادی از مبتلایان هپاتیت سی ادرار تیره، مدفوع رنگی و زرد شدن سفیدی چشم را در عفونت حاد نشان می دهند. اگر این علائم را در عزیزان خود مشاهده کرید، حتما از یک پرستار برای مراقبت از سالمند و مراقبت از کودک کمک بگیرید.

راه های انتقال هپاتیت سی:

نرخ ابتلا به هپاتیت سی در جامعه بالا است. ابتلا از طریق تماس خون با خون رخ می دهد. راه هایی مثل:

  • استعمال مواد مخدر داخل وریدی
  • تجهیزات و شیوه ی پزشکی غیر ایمن
  • تزریق خون، فراورده های خونی و پیوند اعضا از افراد مبتلا به هپاتیت سی
  • رفتار های جنسی پر خطر و بدون مراقبت
  • در طول بارداری و زایمان
  • خالکوبی، پیرسینگ و حجامت

افراد در معرض خطر هپاتیت سی:

  • وجود سابقه تزریق خون قبل از سال 1374(1992)
  • پرستاران، کادر درمانی و بهداشتی
  • افراد دارای اختلال رفتار جنسی
  • معتادان مواد مخدر تزریقی
  • حضور در محیط های پر خطر مثل زندان
  • همسران افراد آلوده به هپاتیت سی
  • جنین و نوزادان مادران مبتلا
هپاتیت

پیشگیری از ابتلا هپاتیت سی:

هپاتیت سی اگر به موقع شناسایی و تشخیص داده شود قابل درمان است. اگرچه این بیماری درمان دارد اما پیشگیری در اولویت است چون که هپاتیت سی واکسن ندارد. از بهترین راه ها می توان به غربالگری خون های اهدایی، ارائه ی وسایل ضد عفونی به تزریق کنندگان مواد و آموزش آنها اشاره کرد. در صورت بروز زخم سطحی بر روی پوست از آن محافظت کرد. استفاده ازوسایل شخصی (ریش تراش، ناخن گیر، مسواک و…)، مراقبت حین رابطه جنسی از توصیه های بهداشتی فردی است.

تشخیص هپاتیت سی:

این بیماری غالبا بدون علائم است. هپاتیت سی طی آزمایشات معمولی و یا اهدا خون تشخیص داده می شود. بالا بودن آنزیم های کبدی از شایع ترین علامت های بیماری است. در صورت بالا بودن آنزیم ها، آزماش های دقیق تری انجام می شود. آزمایش آنتی بادی ضد ویروس به روش تست الایزا از فرد مبتلا گرفته می شود. در صورت مثبت بودن تمامی نتایج آزمایشات پزشک معالج تصمیم به نمونه برداری(بیوپسی) از کبد می گیرد.

درمان هپاتیت سی:

اینترفرون و ریباویرین از دارو های ضد ویروسی موثر بر هپاتیت سی است که طبق تجویز پزشک مصرف می شود. با مصرف اینترفرون میزان آنزیم های کبدی طبیعی شده و تست پی سی آر منفی می شود. درصد قابل توجهی از مبتلایان با این دارو ها درمان می شوند. توصیه می شود افراد مبتلا به  هپاتیت سی برای دو نوع دیگر هپاتیت ای و بی واکسینه شوند. اگر عوارض جدی و بیماری بسیار پیشرفت کرده باشد فرد مبتلا نامزد پیوند کبدی می شود. مراقبت های پس از جراحی به خصوص در افراد سالمند و کودک کار دشواری است. توصیه می شود حتما از یک پرستار برای مراقبت سالمند و مراقبت کودک خود در دوران نقاهت استفاده کنید. بیماری هپاتیت سی  توالت، ظروف مشترک، سرفه، عطسه، بوسیدن، در آغوش گرفتن، استخر، نیش حشرات و شیر دادن مادر به نوزاد منتقل نمی شود.

رژیم غذایی افراد مبتلا به هپاتیت سی:

رژیم درمانی برای افراد مبتلا به هپاتیت سی موثر است. از مصرف زیاد غذا های گوشتی، مخصوصا گوشت قرمز جلوگیری شود. استفاده از گوشت سفید مثل ماهی و مرغ و پروتئین های گیاهی پیشنهاد می شود. مصرف سبزیجات و میوه های تازه بسیار مفید است. توصیه می شود از مصرف خوراکی های شیمیایی، فست فود، مواد غذایی نیترات دار مثل سوسیس خودداری شود.

کمک گرفتن از پرستار برای مراقبت سالمند، مراقبت کودک:

درمان هپاتیت سی از طریق قرص و رژیم صورت می گیرد. حضور پرستار از طریق کنترل زمان و تعداد مصرف قرص ها و مدیریت برنامه غذایی باعث مراقبت سالمند و بهبود روند درمان می شود. با کمک والدین، افراد خانواد، پرستار کودک می توان با صحبت کردن، آموزش و آگاهی دادن به کودک مانع اختلالات رفتاری، پیشگیری از ابتلا به بیماری و مراقبت کودک شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *