زیبایی, سلامتی, کرونا, نکات

عوارض جانبی واکسن کرونا برای افرادی که فیلر صورت دارند

3 شرکت کننده در آزمایش های مربوط به واکسن کرونا به دلیل دارا بودن فیلر در صورت یا لب هایشان بعد از تزریق دچار تورم و التهاب شدند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده یا همان FDA گزارش داده است که واکسن کرونا که در دسامبر مجوز استفاده اضطراری گرفت عوارضی را از خود به جای گذاشته است.

چه اتفاقی برای کسانی که واکسن کرونا زدند افتاده؟

در 17 دسامبر افسر پزشکی FDA گزارش داد که دو نفر پس از واکسیناسیون طی آزمایش فاز 3 واکسن Moderna دچار تورم صورت شدند. در یکی از این موارد که یک زن 46 ساله بوده است که 6 ماه قبل فیلر پوستی تزریق کرده بوده است. مورد دیگر یک زن 51 ساله بوده که دو هفته قبل از واکسناسیون تحت تزریق فیلرهای زیبایی قرار گرفته بوده است.

COVID-19

طبق STAT که جلسه واکسیناسیون را از طریق وبلاگ به صورت زنده پخش می کرد، شخص سوم هم بعد از دو روز تورم در لب هایش را احساس کرد. ژانک افسر پزشکی FDA اظهار داشته که فردی که تزریق ماده اولیه و پرکننده پوستی (فیلر) را در لبش انجام داده است واکنش مشابهی را پس از دریافت واکسن آنفلانزای قبلی دریافت می کند.

این رویکرد منفی چقدر جدی است؟

دکتر دبرا جلیمان متخصص پوست در نییورک می گوید این یک عارضه جانبی بسار نادر است که با آنتی هیستامین و پردنیزون (نوعی استروئید) قابل درمان است. در هر سه مورد گزارش شده توسط FDA تورم موضعی بود و یا خود به خود و بدون مداخله یا درمان بهبود یافته است.

یک متخصص و آلرژی شناس در نیویورک در این رابطه گفته است. دقیقا علت این موضوع را نمی دانیم اما بر این اعتقادیم که این واکنش، یک نوع واکنش التهابی است. فیلر ها یک نوع مادهه خارجی هستند. زمانی که شما واکس می زنید سیستم ایمنی شما بسیار حساس است و در رابطه با هر نوع ماده خارجی که به طور معمول در بدن شما نیست واکنش نشان می دهد.

آیا به طور کل واکسن برای این افراد ضرر دارد؟

دکتر پاریخ در رابطه با این پرسش اظهار کرده که فقط واکسن کووید-19 نیست که از این قبیل واکنش ها نشان می دهد. واکسن ویروس هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و… هم بعد از تزریق به علت فعال سازی سیستم ایمنی شما باعث بروز اختلال در نواحی که ماده ی خارجی مانند فیلر در آن ها وجود دارد می شود. هم چنین اگر به داروی خاصی حسایبت داشته باشید پاسخ مشابهی مانند افرادی کی فیلر تزریق کرده اند دریافت می کنید.

این اتفاق در انواع واکسن های دیگر ممکن است بیافتد. یک متخصص پوست در کالیفرنیا گفته که این اتفاق قبلا نیز افتاده است و به واکسن کووید-19 اختصاص ندارد. این اتفاق برای واکسن Pfizer نیافتاده است دلیل این اتفاق هنوز مشخص نیست چون ساختار این دو واکسن تقریبا یکسان هستند.  در باره این اتفاق دکتر نینو می گوید: در این زمان مشخص نیست و ممکن است برای تعیین نیاز به تحقیقات بیشتری نیاز داشته باشیم.

در این شرایط سازمان بهداشت جهانی و CDC در تلاش است که اطلاعات را سریع به روز کند. در سایت پرستاری نیز ما این مطالب را برای شما ترجه می کنیم و سعی می کنیم اطلاعات دقیق و به روز را به شما برسانیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *